25-06-2019

Kundedata er fremtidens kampplads

Hvis ikke du har fokus på data og udviklingen af dem, vil du som virksomhed dø om 6-7 år, sagde IBM Danmarks direktør Henrik Bødskov i en debat om de store teknologiselskabers indtog på betalingsområdet i Copenhagen Fintech Week.

 
Af Carsten Jørgensen

​Facebooks lancering af kryptovalutaen libra, der fra næste år gør det muligt for Facebook-brugere at sende penge til hinanden og at gennemføre betalinger på Facebooks platforme, gør ikke nødvendigvis techgiganten til vinderen af betalingsløsninger i fremtiden. Det var der bred enighed om i en paneldebat om BigTech i Copenhagen Fintech Week på Refshaleøen onsdag den 18. juni.

" Problemet, som Facebook forsøger at løse, er at skabe hurtige grænseoverskridende betalinger uden gebyrer. Men spørgsmålet er: Hvordan undgår du, at problematiske aktører også benytter sig af det? Når du så nemt kan overføre penge rundt omkring i verden, kan det tiltrække problematiske aktører," lød det fra Ashok Kalyanswamy, chief information officer hos Saxo Bank, som mente, at der sagtens kunne komme en anden konkurrent på banen om kort tid.

Terje Kjøs, CEO i Banqsoft – et datterselskab til KMD, der leverer it til en række nordiske banker – mener, at Facebook og andre it-giganter sandsynligvis vil overtage en del af betalingerne.

"Betalingsoverførsker er ikke så lukrativ for bankerne. Men data ved betalinger er meget værdifulde. Kreditgivningen vil stadig ligge i bankerne", sagde han.

Netop kundedata bliver afgørende for, hvilke finans- og techvirksomheder der vil trække sig sejrrigt ud af konkurrencen i fremtiden.

Dinosaurusser vs. små dyr


Rune Mai, CEO i Spiir og Nordic API Gateway, frygter ikke, at Facebook og andre it-giganter som Amazon, Apple og Google vil dominere i fremtiden. Dels fordi de er underlagt aktionærkrav om stigende afkast, og dels fordi situationen ifølge Rune Mai kan sammenlignes med den sidste istid. Her forsvandt dinosaurusserne, mens de små dyr overlevede, fordi de var mere agile og hele tiden bevidste om, at de skulle overleve.

"Det er umuligt at sige, hvad der vil ske om 5-10 år, fordi udviklingen i data sker så hurtigt. Jeg kan huske, at IBM i deres årsrapport for 2016 skrev, at 80 procent af alle data var opsamlet over de seneste 12 måneder", sagde Rune Mai.

Henrik Bødskov, General Manager i IBM Danmark, mener at fremtidens kampplads vil handle om kundedata.

"Hvis du ikke har fokus på data og udviklingen af dem, vil du som virksomhed dø om 6-7 år", sagde han.

Banker vil blive mere usynlige


Terje Kjøs mener, at kundernes bekvemmelighed også bliver et afgørende konkurrenceparameter i fremtiden.

"Kunderne vil gå efter den mest bekvemme løsning. De jagter ikke bankservices. De jagter finansiering af et hus eller en bil. Den traditionelle bank vil stadig være der om 5-10 år, men den vil være mere usynlig end i dag", lød det fra den norske CEO i Banqsoft.

TAGS:

Fintech & IT