30-04-2019

Internetkultur gør folk blinde på kviklån

Forbrugere har vænnet sig til ikke at læse vilkår og betingelser igennem, når de tager kviklån og accepterer vilkår på nettet, mener Pernille Hohnen, der forsker i kreditkultur og digitale låneformer.  Forbrugerrådet Tænk genkender tendensen.

Af
Naja Schyberg Petersen nsp@finansforbundet.dk
 

​En juridisk aftale på internettet, der typisk vil tage 45 minutter at læse igennem, bruger forbrugere i gennemsnit 14 sekunder på. Derfor er det ikke overraskende, at forbrugere går med til aftaler på internettet, som de ikke har læst igennem, mener Pernille Hohnen, antropolog og forsker i kreditkultur og digitale låneformer ved Aalborg Universitet.

"Som forbrugere bliver vi alle sammen bombarderet med betingelser og rigtigt kompliceret materiale på internettet, som vi skal skrive under på for at komme videre. I takt med det er der kommet en tendens til, at forbrugere accepterer betingelserne uden at læse dem igennem", siger Pernille Hohnen og fortsætter:

"Det kan lige så godt være, at man ikke rigtig oplever det som et reelt valg. Man accepterer bare."

Man accepterer bare

Det, at man ikke læser betingelserne, har ikke nødvendigvis noget at gøre med, om man er enig i eller har tillid til hjemmesiden.

"Der kan lige så godt være tale om en tilvænning, hvor forbrugere er blevet vant til, at de simpelthen ikke kan bruge tid på at læse alt det igennem, som man skal sige ja til på nettet", siger Pernille Hohnen og henviser til en undersøgelse fra Carnegie Mellon University i Pennsylvania, USA.

Undersøgelsen viser, at det samlet set vil tage en forbruger 76 arbejdsdage, hvis de skal læse alle vilkår og betingelser om hjemmesiders fortrolighedspolitik, de i løbet af et år bliver præsenteret for på nettet.

Virksomheder spiller med

Pernille Hohnen fortæller, at det i virkeligheden ikke så meget er en bevidst beslutning, som det er en praksis, forbrugerne har fået, fordi der er så meget, de bliver tvunget til at tage stilling til.

"Det er stigende grad blevet til en kulturel ting, at vi accepterer alle mulige vilkår og aftaler på internettet uden at læse dem igennem. Låneaftaler på nettet er en del af den tendens, hvor folk bare accepterer og klikker videre", siger hun.

Forbrugerrådet Tænk er enig i den tendens, som Pernille Hohnen opstiller. Seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen mener, at det er en karakteristik, som særligt kviklånsfirmaer presser på med gennem deres markedsføring.

"Kviklånsfirmaer lægger op til, at det hele skal gå hurtigt og være nemt. I deres markedsføring reklamerer de med, at du på få minutter kan få dit lån udbetalt. Det spiller ind til nogle personer, som måske i forvejen er utålmodige eller har brug for penge hurtigt, og som ikke forstår eller læser låneaftalerne igennem".

Vigtigt at læse vilkår

Morten Bruun Pedersen mener, at de fleste forbrugere stoler på virksomhederne og regner med, at der ikke er skjulte gebyrer eller urimelige krav i låneaftalerne – som naturligvis skal være udformet efter loven.

Men han understreger, at det alligevel er vigtigt, at forbrugerne sætte sig ind i lånevilkårene – særligt hvis en forbruger senere skal kunne rejse en klage over kviklånsvirksomheden eller låneaftalen.

"For hvis du har skrevet under på vilkårene, så er du også juridisk bundet af dem med mindre virksomheden overtræder loven", siger han og forklarer, at det dermed kan være svært at få medhold i din klage.

Men ansvaret ligger ikke alene hos forbrugerne, mener han.

"Virksomheder kunne godt i større grad lægge op til, at forbrugerne sætter sig ind i aftalen, frem for at det hele skal gå så hurtigt."

TAGS:

Sektorens udvikling og vilkår