08-10-2019

Gratis løft af digitale kompetencer

Tre finansvirksomheder fik vederlagsfrit løftet de digitale kompetencer i 1. fase af KomDigital, der tilrettelægger kompetenceforløb målrettet virksomhedens intention og behov, som styrker virksomhedens arbejde med data og digitale teknologier, fortæller projektleder Sofie Rasmussen. Nu er der åbent for tilmelding til 2. fase.

Af
Carsten Rasmussen cr@finansforbundet.dk
 

​"Mindre virksomheder har svært ved at finde tid til at komme helt med på den digitale omstilling".

Sådan siger Sofie Rasmussen (DTU), der er projektleder på KomDigital, der blandt andet hjælper små og mellemstore finansvirksomheder i Region Hovedstaden med at få løftet de digitale kompetencer.

Det er simpelthen gået op for stadig flere små og mellemstore virksomheder, at digitalisering også er relevant for dem, men de har brug for hjælp og uvildig sparring til at få sat skub i arbejdet med data og digitale teknologier. Men især mangel på tid til efteruddannelse bliver en barriere for at udnytte mulighederne for kompetenceudvikling, forklarer Sofie Rasmussen.

KomDigital er et projekt, der tilrettelægger et forløb til ledelse og medarbejdere, så deres digitale kompetencer matcher de udfordringer, der er med at forbedre deres virksomhed og udvikle deres produkt gennem digitalisering.

Hvem har bolden?

De fleste små og mellemstore virksomheder er klar over, at de skal tilpasse organisation og forretning til den hurtige digitale udvikling, men der er bare nogle barrierer:

"En afdeling sender måske én medarbejder af sted på efteruddannelse, men når personen kommer veloplyst tilbage i afdelingen, kan hverken leder eller kolleger se meningen med den nye viden", siger Sofie Rasmussen om de erfaringer, der er opsamlet i forbindelse med projektets udvikling af metode og forløb.

Det med at sige til én medarbejder - Du tager bolden - er simpelthen ikke nok. Hvis man vil videre på den digitale udvikling, skal man involvere flere medarbejdere end bare én, så gruppen kan dele viden og sammen lægge planer for udvikling af forretningen.

Derfor er et af kriterierne for at deltage i et KomDigital-forløb, at minimum fem personer inklusive en leder med en grad af beslutningskraft skal deltage.

Kultur

En anden barriere har vist sig at være, at virksomhederne har svært ved at bruge tid på at komme i gang med at udnytte data og nye digitale muligheder:

"De har så travlt, at det kan være svært at involvere sig i noget nyt", siger Sofie Rasmussen og understreger vigtigheden af, at kompetenceforløbene står i forhold til virksomhedens problemstillinger. Den her snak med virksomhederne om, hvad de vil, er vigtig for KomDigital-forløbet.

"Et kursus om kunstig intelligens tager vi ikke bare fra hylderne. Tværtimod tager vi en dialog med virksomhederne om deres udfordringer og behov. KomDigital har udviklet et koncept, som er testet meget grundigt på elleve virksomheder, hvoraf tre er fra finanssektoren".

KomDigital har også kørt flere forløb med fokus på ledelsessparring i forhold til digitalisering. Hvordan kommunikerer ledelsen til medarbejderne om forandringsprocesser og kultur, så organisationen bliver modnet til en højere grad af digitalisering.

"Den dialog, vi sætter ind, er en afdækning af behovene. Nogle blandt medarbejderne har måske brug for at få løftet deres digitale kompetencer, men de efterspørger det ikke selv. Det med one size fits all er ikke den rigtige måde at kompetenceudvikle på", siger Sofie Rasmussen.

På Danmarks Tekniske Universitet har man ift. disse læringsforløb udviklet og testet blandt andet workshops i henholdsvis User Experience (UX), kunstig intelligens (AI) og Predicitive Analytics. Her har virksomhederne fået både en indføring i emnerne og tid til sparring og refleksion ift. egne konkrete behov og udviklingsmuligheder. For eksempel hvad kræver det egentlig at arbejde med kunstig intelligens, og er det overhovedet AI, vi har brug for?

"Vi har haft et didaktisk fokus ved at bede underviserne om at sørge for, at undervisningen er så praksisnær som muligt, og holde igen med specialistsprog", siger Sofie Rasmussen.

Det er afgørende for Sofie Rasmussen at gøre finansvirksomheder opmærksomme på, at de vederlagsfrit kan deltage i et KomDigital-forløb i 2020 og 2021.

Læs mere på projektets hjemmeside.

Har I brug for UX, AI, Blockchain, osv, er i under 250 medarbejdere på CVRNR og har adresse i hovedstadsområdet, så kan I nu vederlagsfrit deltage i 2. fase af projekt KomDigital hvor FA og Finansforbundet er partnere.  

TAGS:

Kompetenceudvikling & Karriere