04-01-2016 | Julie Søltoft Jeppesen , jsj@finansforbundet.dk

Digital rådgivning er fremtiden

85 procent af de finansansatte tror på, at rådgivning på digitale platforme bliver mere og mere udbredt,  viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Finansforbundet.

En ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Finansforbundet blandt 1.051 finansansatte, viser, at virksomhederne gerne vil rådgive deres kunder på digitale platforme. 52 procent af de adspurgte svarer, at der på deres arbejdsplads er blevet talt om, hvorvidt man skal tilbyde digital rådgivning. 29 procent svarer, at der ikke er blevet talt om det, mens 19 procent ikke ved det.

Selvom blot 15 procent svarer at de i høj eller nogen grad oplever at kunderne efterspørger digital rådgivning, er de adspurgte ikke i tvivl om, at digital rådgivning bliver en del af fremtiden i de danske pengeinstitutter. Hele 85 procent svarer nemlig, at de i høj eller nogen grad tror, at det er tilfældet.

Det er man heller ikke i tvivl om i Danske Bank, men banken er også opmærksom på at kunne tilfredsstille alle typer af kunder.

”Vi skal i virkeligheden kunne tilfredsstille alle de forskellige behov. Vi har samtidig et ønske om at lancere de nyeste løsninger og være med til at skubbe til markedet. Selvom kunderne måske ikke selv efterspørger den digitale rådgivning, vil vi gerne vise, at det også er noget, vi har på hylderne”, siger Claus Bunkenborg, underdirektør og Head of Customer Solutions i Danske Bank, til Nyhedsbrevet Finans.

De fleste adspurgte i Epinion-undersøgelsen mener også, at det er muligt at skabe tillid mellem kunde og rådgiver gennem digital rådgivning. 58 procent svare at det i høj eller nogen grad er muligt, mens 25 procent i mindre grad eller slet ikke tror, det er muligt.

Samtidigt føler 62 procent sig også i høj eller nogen grad rustet til at udføre den digitale rådgivning, mens under en tredjedel i mindre grad eller slet ikke føler sig rustet til det.