03-11-2015 | Mads Due Anker , mda@finansforbundet.dk

Dansk finans med kurs mod verdenseliten

”Målt på antallet af kunder, vil vi være en af de ti største banker i verden i løbet af de næste tre til fire år”, siger direktør Brian Larsen fra Bancore, der tilbyder virtuelt betalingskort til personer uden bankkonto. Særligt i Nigeria og Vietnam oplever den danske iværksættervirksomhed stor tilgang af kunder.

Den danske iværksættervirksomhed Bancore har udviklet en softwareplatform, der skal bringe finansiel infrastruktur til klodens 3,5 milliarder bankløse mennesker. Bancore har været i luften i to måneder i Nigeria, og inden årets udløb forventer direktør Brian Larsen, at en million ud af de omkring 180 millioner nigerianere er brugere af mobilbanktjenesten. Og det er kun begyndelsen.

”Med de fordele vi tilbyder brugerne, altså stort set ingen omkostninger, er målet, at vi målt på antallet af kunder, bliver en af de ti største banker i verden i løbet af de næste tre til fire år”, siger Brian Larsen til Nyhedsbrevet Finans.

Bancore tilbyder prepaid Visa- og Mastercard-kort på mobiltelefonen og henvender sig især til de, der ikke har en bankkonto. Bancore er ikke en egentlig bank, og holder ikke selv brugernes penge, men formidler blot transaktionen.

Virksomheden satser i første omgang på sydøstasiatiske og afrikanske lande, men går inden længe også live i Europa. Bancore samarbejder blandt andre med VP Bank i Vietnam og Skyebank i Nigeria.

”Vi er der, hvor vi gerne vil være med vores teknologiplatform. Næste skridt er så, at vi skal have samarbejde med flere banker, så vi kommer ud i flere lande. Vi har øvet os i Vietnam, hvor vi har rundet 500.000 brugere, og for to måneder siden satte vi gang i vore nigerianske aktiviteter”, fortæller Brian Larsen.

”Den 1. februar går vi live i Europa, og vi kommer blandt andet med en app, der kan nogle af de samme ting, som man kender fra MobilePay, men hvor alle i hele Europa kan lege med og ikke kun folk med en dansk bankkonto”, siger han.