01-09-2015

Danske banker henter inspiration i Londons FinTech-miljø

Repræsentanter fra blandt andre Nets, BEC, Saxo Bank, Finansrådet og CFIR besøger sammen med Finansforbundets formand Kent Petersen en række af de aktører, der har gjort London til verdens førende FinTech-hovedstad. Målet er at få viden og inspiration til at gøre København til Nordens førende FinTech-centrum.

​​​Sammen med Københavns Kommune, Finansrådet og CFIR (Copenhagen Finance Innovation and Research) er Finansforbundet gået i brechen for at gøre København til Nordens førende FinTech-centrum. De bakkes op af blandt andre Saxo Bank, Nets og BEC, og for at sætte yderligere skub i visionerne sætter en delegation fra virksomhederne og organisationerne nu kurs mod London for at mødes med en række af de førende aktører i metropolens blomstrende FinTech-miljø.

Torsdag den 10. og fredag den 11. september skal de danske finans- og it-folk blandt andet besøge Innovate Finance – organisationen, der er spydspids for udviklingen af London som international FinTech-hovedstad. Level 39 – Europas største FinTech-accelerator, hvor en række iværksætter-virksomheder holder til – skal også besøges foruden den schweiziske storbank UBS's blockchain-laboratorie og den britiske storbank Barclay's miljø for udvikling af FinTech-virksomheder.

"Jeg håber og forventer, at besøgene kan give ekstra næring til vores ambition om at udvikle København til Nordens førende FinTech-centrum. I København er der i de senere år etableret en del succesfulde FinTech-virksomheder, og vi mener, der er potentiale til endnu flere", siger Finansforbundets formand Kent Petersen og henviser til den viden og talentmasse, der befinder sig på blandt andet CBS, IT-universitetet og Københavns Universitet – og ikke mindst hos medarbejderskaren hos de etablerede finansielle virksomheder.

Finansforbundet har sammen med Saxo, Nets, Københavns Kommune, BEC, Tryg, DJØF og Finansrådet netop igangsat en større analyse der skal undersøge hvordan man kan skabe et slagkraftigt FinTech-iværksættertilbud i København.

"I London, New York og Singapore er der stor fokus på FinTech-udviklingen, og der investeres milliarder af kroner i nye forretningsidéer. Det kan vi lige nu ikke hamle op med herhjemme – og derfor er der altså brug for at samle alle aktører om dette vigtige vækstpotentiale. Og som fagforbund udgør Finansforbundet faktisk et netværk med mere end 50.000 finans- og it-ansatte på tværs af 300 virksomheder, hvilket er en ret unik platform for innovations- og idéudvikling relateret til FinTech. Og sådan et netværk har de ikke ret mange andre steder", siger Kent Petersen.