30-01-2018

Dansen om betalingsmarkedet

Forbrugerne har fået en vifte af digitale muligheder, når de skal have pengene op af lommen. Konkurrencen om kort og mobilapps er gået ind i en eksplosiv fase, men Dankortet holder skansen – lidt endnu.

 
Af Helle Baagø, freelancejournalist

​Du går ned i Rema 1000 og skal betale for to liter minimælk. Alt efter hvilke gadgets du har investeret i, har du nu en række alternativer:

Du kan betale med MobilePay, du kan swishe Dankortet igennem terminalen og trykke pinkode, eller du kan betale med en Dankortapp, der kan bruges i større detailkæder over hele landet – og i Zoologisk Have i København.

Hvis beløbet er maksimum 200 kroner (350 kroner efter 1. februar 2018), kan du betale kontaktløs med dit Dankort på en NFC-læser (Near Field Communication) eller bruge Apple Pay på din iPhone eller dit iWatch, hvis du har et Visakort fra Jyske Bank eller Nordea.

På samme måde kan du betale med et Fitbit-aktivitetsarmbånd, hvis du har et MasterCard fra Danske Bank.

Du kan også betale med kontanter. Lidt endnu!

Udviklingen inden for betalingsløsninger er gået ind i en eksplosiv fase. Danske spillere som MobilePay og Nets er i konkurrence med hinanden og med internationale kortudstedere om at kunne tilbyde den mest brugervenlige vej til og fra kundernes pengepung.

Techgiganter som Amazon og Google lurer i kulissen med løsninger, som kan blive skarpe konkurrenter til danske betalingsprodukter.

EU's PSD2-direktiv, der ophæver bankernes monopol på kontooplysninger, vil kalde nye fintechvirksomheder frem på banen med digitale løsninger, som vi ikke kender endnu.

Dankort ind i e-wallets

Hvad gør danske banker og finansvirksomheder for at bevare deres position på markedet? Det spørgsmål har Finans stillet to af landets sværvægtere på betalingsområdet.

De svarer – ikke overraskende – at de føler sig godt rustet til konkurrencen, men erkender samtidig, at forbrugerne i løbet af få år vil få endnu flere attraktive danske og internationale valgmuligheder. 

"Dankort står med cirka 1,3 milliarder transaktioner om året superstærkt på markedet. Det er stadig meget billigere at bruge den danske løsning end de internationale betalingskort, som knytter sig til løsninger som Apple Pay", fastholder Senior Vice President Jeppe Juul-Andersen fra Nets.

Men han erkender, at det for forbrugerne er en kæmpe fordel at kunne klare betalinger gennem en mobiltelefon, som altid ligger i lommen og kan erstatte en uhåndterlig pung med en masse plastikkort.

"Løsninger til mobilen får den største gennemslagskraft, og det er derfor, at Nets har udviklet en Dankort på mobilen. Den giver butikkerne nye muligheder for at opbygge kundeuniverser og for eksempel give notifikation om gode tilbud på æbleskiver, allerede når forbrugerne er på vej ind i butikken", siger Jeppe Juul-Andersen.

Han peger på, at det kontaktløse Dankort, som Nets lancerede i 2015, er et eksempel på, hvor hurtigt forbrugerne omstiller sig.

Væksten i antallet af kontaktløse betalinger har for længst overgået Nets egne forventninger. For et år siden var andelen af kontaktløse transaktioner på cirka 15 procent. I dag sker 42 procent af betalingerne i danske butikker uden at sætte kortet i terminalen. 

Men trods Dankorts solide placering hos danske forbrugere læner Nets sig ikke roligt tilbage.

"Kendetegnende for nye løsninger som Apple Pay og Fitbit er, at de kører på den eksisterende kort-infrastruktur og benytter sig af etablerede rutiner. Derfor handler det i første omgang om, at Dankort indgår som naturligt betalingsmiddel i de nye e-wallets på forbrugernes mobiler sammen med Visa og MasterCard", siger han.

Bekvemmelighed er vinderen

Det nye digitale buzzword "convenience" (bekvemmelighed) kan få ellers loyale kortbrugere til at ændre adfærd fra den ene dag til den anden – især når løsningen er gratis.

Det viser historien om MobilePay, der i dag bruges af knap cirka 3,7 millioner danskere ned til 13 år.

"Vores ejer, Danske Bank, kunne allerede i 2013 forudse, at globale brands ville komme væltende ind over grænsen. Derfor satsede vi på at sikre os en stærk position hos erhvervskunder og tætte relationer til private kunder, før det skete", fortæller MobilePays pressechef, Peter Kjærgaard.

I dag er appen på vej til at erobre markedsandele fra blandt andet Nets hos private virksomheder med en service, der i modsætning til løsningen for privatkunder skaffer indtægter gennem et transaktionsgebyr.

Især mindre nystartede virksomheder vælger i stigende grad MobilePay eller appløsningen iZettle, som er billige alternativer til Nets' Dankortterminaler.

"Vi ser tilbage på et år, hvor vi endnu en gang har slået alle rekorder. Ved udgangen af året benyttede over 75.000 butikker og webshops MobilePay. 40.000 nye er kommet til gennem året. Hver dag kobler mere end 100 nye virksomheder sig på", fortæller han.

Kort i e-wallet

Også hos MobilePay læner man sig op ad den markedsposition, som appen har i dag, men erkender, at meget kan ændre sig i de kommende år.

"Apple Pay og Alipay er allerede kommet til Danmark, Samsung Pay findes i Sverige, flere andre globale brands vil også komme til Norden. Det er kun et spørgsmål om tid, før det sker. Vi skal leve i konkurrence med både globale og regionale aktører", siger Peter Kjærgaard.

Virksomhedens svar på udfordringen bliver blandt andet at gøre sin elektroniske pengepung til en dækkende løsning for brugerne i alle betalingssituationer. 

"Vi har skabt en mobilbetalings-app, der foreløbig kan rumme en wallet til seks betalingskort og som også kan udbygges med services som sygesikringskort og andre offentlige kort," siger Peter Kjærgaard.

En fysisk pung vil efter hans mening en dag høre fortiden til. Men overgangen til stadig mere digitale løsninger kan i en periode gøre forbrugerne "snotforvirrede", og også private virksomheder kan komme i klemme mellem konkurrerende systemer.

Derfor er den optimale løsning at tilbyde smartphonebrugerne et samlet dashboard, hvor de frit og ukompliceret kan vælge, hvilke betalingsløsninger de vil bruge til hvad. "Best man wins", som han siger.

MobilePays næste indspark i konkurrencen bliver blandt andet at styrke sine løsninger på faktureringsområdet. Virksomheden satser også på at kommercialisere persondata.

MobilePay vil tilbyde eksterne virksomheder, der har udviklet apps, at deres nye kunder kan få adgang til at identificere sig nemt og lynhurtigt via MobilePay.

Man skal kunne logge ind i nye tjenester med MobilePay, ligesom når man logger ind på hjemmesider via Facebook og Twitter.

"Vel at mærke uden at MobilePay videregiver eller sælger data til andre virksomheder – og kun når brugerne giver tilladelse til det", tilføjer han.

Systemet er allerede anvendt i Danske Banks egen investeringsløsning June, som er oprettet for at tiltrække små investorer.

 

Fakta om betalinger:

MobilePay 2017:

Antal brugere: 3,7 millioner

Antal transaktioner: 230 millioner

Antal virksomheder og hjemmesider, der bruger MobilePay: 75.000

Omsætning: 10 milliarder kroner.

Visa/Dankort 2017:

Antal kort: cirka 5,4 millioner

Antal transaktioner: cirka 1,3 milliarder

Omsætning: 310 milliarder.

Internationale kort 2016:

Antal udstedte internationale debetkort: 4.772.162

Antal udstedte internationale kreditkort: 3.755.799

Internationale debetkort er fx Visa Electron og MasterCard

Debit. Internationale kreditkort er fx MasterCard og Diners Club.

Apple Pay:

Apple forhindrer ifølge Computerworld Jyske Bank og Nordea i at udtale sig om, hvor mange danskere der har aktiveret deres kort gennem Apple Pay. Selv oplyser bankerne, at der har været overvældende interesse for produktet.

Amerikanske tal viser, at kun 5,5 procent af dem, der har adgang til Apple Pay, bruger tjenesten. For Android Pay er tallet 1,8 procent (kilde https://www.pymnts.com).

 

Fitbit-wearable

Fitbit har lagt en e-wallet i sin seneste aktivitetstracker, som er sendt på markedet i august 2017. Det har ikke været muligt at finde statistik på brugen indtil nu.

 

 

 

TAGS:

Sektorens udvikling og vilkår; Fintech & IT