30-11-2015 |  Af  Mads Due Anker

CodersTrust uddanner it-kodere i ulande

Ved hjælp af mikrofinansiering opgraderer den danske fintech-virksomhed CodersTrust it-kodere i Bangladesh. Virksomhedens grundlægger, Ferdinand Kjærulff, ser det som forretning og filantropi på en og samme tid at bruge slummens ressourcer, og snart åbner han nye kontorer.

Ferdinand Kjærulffs virksomhed hedder CodersTrust og er i første ombæring lanceret i Dhaka. Dernæst venter Delhi. Virksomheden opkvalificere it-kodere i de to lande gennem mikrolån. Forretningsmodellen går kort fortalt ud på at samle it-udviklere og få finansielle virksomheder til at yde lån til opgradering af dem. Efter endt uddannelse kan de opnå en merindtjening og derved betale lånet tilbage. I reelle tal drejer det sig cirka om, at de går fra 1 til 10 dollars i timen.

”Vi tager freelancekodere ind efter ansøgning til vores platform, hvor de forbinder deres freelanceprofil og deres sociale onlineprofiler generelt, og så suger vi al deres data og laver en samlet kreditscoremodel. Den bruger vi til at vurdere den enkelte freelancer, i forhold til om det kan betale sig at investere i vedkommende”, forklarer Ferdinand Kjærulff.

”Kreditscoren vender vi så i princippet om og sammenligner med, hvad efterspørgslen er på markedet. Derefter sender vi den til et mikrofinansielt institut eller en bank. Hvis man giver freelanceren seks måneders uddannelse, vil han kunne øge sin indtjening så og så meget. Hvis banken vil finansiere de seks måneders uddannelse, vil vi kunne betale lånet tilbage på 18 måneder til en given rente”, siger han.

Alle kan vinde

I Bangladesh alene findes omkring 100.000 freelance-it-udviklere. Spørgsmålet om, hvorvidt det ikke ville være bedre at udbyde it-opgaverne til danske it-udviklere i stedet for at sende opgaverne til Bangladesh, melder sig naturligt på banen. Men sådan ser Ferdinand Kjærulff ikke på det.

”Kritikere kan selvfølgelig fremføre et argument om, at vi underbyder markedet for it-udviklere. Jeg ser det dog ikke som et race to the bottom i forhold til arbejdsvilkår. Og jeg ser det ikke som et nulsumsspil, hvor nogle må tabe, hvis andre vinder”, siger han.

”Det er et voksende marked, hvor alle har mulighed for at vinde. I forhold til onlinearbejdsmarkeder viser studier, at strategier med blot at underbyde i forhold til pris ikke er det mest optimale. Det kan meget bedre betale sig at byde højere og signalere tillid, kvalifikationer, kompetencer og service”, påpeger Ferdinand Kjærulff.

Bedre ulandsstøtte

CodersTrust samler en gruppe mennesker, der i princippet ikke har de samme vilkår, som højtuddannede it-udviklere har i Danmark, forklarer Ferdinand Kjærulff. Virksomheden giver dem den samme uddannelse og de samme redskaber, så de kan konkurrere på lige vilkår med nogle, der er meget bedre betalt.

”Det er jo egentlig hardcore kapitalistisk, når vi skaber en kreativ destruktion af en værdiskabelse på den måde. Samtidig har det en positiv effekt, da det tilgodeser folk fra slummen i Bangladesh. For mig at se er det en form for politisk iværksætteri, hvor vi har en klar dagsorden om at mobilisere en gruppe mennesker og i princippet tjene penge på det på en måde, man i vores verden vil kalde bæredygtig”, fortæller han.

CodersTrusts model læner sig op ad klassisk empowerment, hvor man sætter folk i stand til at løfte sig selv. Ifølge ham er det den optimale måde at give udviklingsområderne en håndsrækning på.

”Vi tager jo et samfundsmæssigt problem og gør folk fra slummen til nettobidragydere i samfundet, hvor de betaler skat. Den effekt er jo noget værd. Hvis man kan få regeringer til at støtte op omkring den model, bliver det bedre end traditionel ulandsstøtte, hvor det kan være vanskeligt at måle den konkrete effekt af hjælpen”.