24-05-2016 | Julie Søltoft Jeppesen , jsj@finansforbundet.dk

Boliginvestering for hr. og fru Danmark

Junaid Ahmad, der vandt Copenhagen Startup Weekend Fintech med platformen Brickshare, er nu flyttet ind i Finansforbundets fintechhub for at videreudvikle platformen, der skal gøre det nemt for helt almindelige mennesker at investere i ejendomme.

”Rigtig mange kender en i deres netværk, som har tjent en masse penge på at købe en lejlighed eller to. Selvom det er tydeligt, at det er en god forretning, har de færreste selv pengene til at investere i fast ejendom udover deres egen bolig. Der er store indgangsbarriere for de fleste mennesker med en almindelig indtægt, og man skal have en pæn stor formue for overhovedet at komme ind på markedet for investeringsejendomme”, siger Junaid Admad om baggrunden for idéen til Brickshare, som er en platform for crowdfunding af investeringsejendomme.

Junaid Ahmad vandt sammen med fem andre Copenhagen Startup Weekend Fintech i marts i år og er nu sammen sine partnere, Rudi Elfouly og Yassin Khedri, gået i gang med at videreudvikle idéen om platformen, der har fået navnet BrickShare.

Som navnet afslører, handler Junaid Ahmads projekt om, at flere mennesker sammen skal kunne investere penge i fast ejendom og på den måde blive ejere.

”Du får en lille del af en bygning. Af samme årsag har vi døbt projektet Brickshare, for du kommer til at dele nogle mursten med nogle andre. Det er grundlæggende princippet”, forklarer han.

Boliginvestering for alle

”Det bliver lige så nemt, som at bestille en flybillet. Så de der kan det, kan også bruge vores platform, så intuitivt bliver det”, fortæller Junaid Ahmad, cand.merc i finansiering og IT, som har en baggrund fra Danske Bank.

Han vil med Brickshare gøre det muligt for alle at investere i fast ejendom, både for amatørinvestorer og hr. og fru Danmark.

”Vi åbner boligmarkedet op for almindelige mennesker og gør det muligt at investere sine penge i noget, man kan forholde sig til. Boligmarkedet er i modsætning til aktier og obligationer relativt simpelt at forstå; man lejer noget ud og får en indtægt”, siger han.

Give ejendomme tilbage til folket

Junaid Ahmad understreger, at størstedelen af de byggerier, der står rundt omkring, er ejet af ukendte, anonyme og nogle gange udenlandske selskaber eller pensionsfonde, og derfor er tanken bag Brickshare også at give ejendommene tilbage til folket.

”Tankegangen bag er at demokratisere investering i ejendomme, så man ved, at det ikke er en eller anden udenlandsk investor eller virksomhed, der ejer en bygning, men derimod folket. Det giver mulighed for, at kunne udvikle nedslidte nabolag og ejendomme, for dem er der masser af, og skabe noget liv. Det bygger lidt på den andelstankegang, man havde for 100 år siden, og det åbner vi op for ved at lave sådan en platform”.

Derfor har folk med Brickshare mulighed for at løfte og udvikle deres nabolag. Hvis en bygning eller grund står tom i ens nabolag kan man altså bruge platformen til skabe noget nyt og have medbestemmelse i, hvad der skal ske i ens nabolag, forklarer Junaid Ahmad.

Vil inflationssikre danskernes penge

Ikke nok med at ejendomsinvestering skal demokratiseres, mener Junaid Ahmad også at ejendomsinvestering er med til at inflationssikre de mange penge, der gennemsnitligt står på danskernes bankkonti.

”Der står 770 milliarder kr. (se artikel her)  på danskernes bankkonti, hvilket svarer til ca. 186.000 kr. i gennemsnit, ung som gammel. Pengene ligger og samler støv og falder i værdi. De bliver mindre og mindre værd for hvert år, fordi inflationen æder pengene op, mens renterne på indestående oftest er nul”, siger han og fortsætter:
”Det er ærgerligt, at så mange penge ikke er ude at arbejde for en, mens vi ved, at en af de mest inflationssikre investeringer er fast ejendom. Over tid kan det altid betale sig at investere i fast ejendom”.