13-03-2018

Bekymret for kollegerne

At reglerne skal efterleves, er ikke til diskussion, men det skaber øget pres og truer arbejdsglæden, lyder det fra Line Skov Fuglkjær, der er arbejdsmiljørepræsentant i Jyske Bank.

Af
Birgitte Aabo baa@finansforbundet.dk
 

​"Hver gang jeg er ude at tale med kolleger, kommer emnet compliance på banen".

Som arbejdsmiljørepræsentant i Jyske Bank Kreds oplever Line Skov Fuglkjær, at kravene om compliance fylder meget i hverdagen blandt kollegerne.

"Compliance fylder meget tidsmæssigt og skaber også en nervøsitet for at gøre noget forkert hos mange. Jeg kan godt blive lidt bekymret for mine kollegers arbejdsglæde, hvis det her fortsætter med at bygge op".

Og indtil videre er der kun blevet bygget ovenpå, indimellem med krav og regler, som allerede opfyldes, men alligevel skal dokumenteres på endnu en måde.

"Der tales meget om compliance og om, at noget af det kan føles overflødigt. Men holdningen til compliance har også modnet sig fra det mere modstræbende 'hvorfor skal vi det?' til en bevidsthed om, at det er nødvendigt og en skal-opgave. Det er også den klare udmelding, vi får fra vores ledelse – det her skal prioriteres, og der må ikke begås fejl, for de kan få store konsekvenser både for den enkelte medarbejder og for banken".

For lidt tid til kunder

Selv om der er tilført ressourcer til complianceopgaver i back office, hindrer det ikke, at særligt rådgivere, såvel inden for privat og erhverv som investering, må bruge meget tid på dokumentationsdelen. Samtidig er der skåret ned i bemandingen i banken som helhed.

"Der er rigtig meget administration og mange bundne opgaver. Medlemmerne trækker sig i håret over det, for de har følelsen af ikke at kunne bruge tid nok på kunderne. Der er en erkendelse af, at kravene skal efterleves, men også en ærgrelse over, at brodne kar i finansverdenen førte til, at vi nu alle er tvunget til at arbejde i et system, der er baseret på mistillid".

Trusler fra kunder i stigning

Dertil skal lægges, at kunderne også kan have svært ved at se fornuften i de øgede krav til dokumentation med mere. Det resulterer indimellem i ubehagelige situationer med kortluntede kunder, der er aggressive, truende eller ligefrem – i meget sjældne tilfælde – udøver vold.

Derfor har bankens arbejdsmiljøteam sat fokus på problemet både over for arbejdsgiverne og Finansforbundet og ved at tage ud i afdelingerne og tale med kollegerne om, hvordan man bedst kan tackle situationer med vrede kunder.

It halter bagud

Den usmidige arbejdsgang med den omfattende dokumentation forværres også af, at det tager tid at få it-systemer, der understøtter de nye processer, konstaterer arbejdsmiljørepræsentanten, der selv har arbejdet som rådgiver indtil for et halvt år siden:

"Selv om ledelsen erkender, at det skaber et øget pres, og der sættes midler af til at opdatere systemerne, kan it-udviklerne simpelthen ikke følge med".

Line Skov Fuglkjær opfordrer kolleger til at bede deres leder om hjælp med at prioritere, hvis opgaverne er ved at vokse dem over hovedet:

"Det har jeg selv gjort, når der har været mere, end jeg kunne nå. Det er lederens opgave at fortælle dig, hvad du i den situation skal arbejde med, og hvad du skal lægge til side".

TAGS:

Arbejdsliv & Personlig udvikling; Sektorens udvikling og vilkår