03-11-2015 | Mads Due Anker , mda@finansforbundet.dk

BEC søger stærke fintech-kompetencer

Finansvirksomhedernes it-partner, BEC, deltager i projektet om at gøre Københavns til Nordens førende fintech-centrum i håb om at styrke det danske fintech-miljø, så der kommer flere og bredere kompetencer inden for området.

”Vi har brug for endnu flere nytænkende medarbejdere. Vi har gennem den seneste tid kunnet mærke, at markedet for dygtige fintech-kompetencer nærmest er blevet støvsuget. Det bliver sværere og sværere at finde de rigtige af de dygtige folk, vi skal bruge til mange af de projekter og tiltag, vi arbejder med i BEC. Derfor er vi gået med i samarbejdet”, siger Simon Gabrielsen, der er direktør for kommunikation i BEC, om it-virksomhedens deltagelse i arbejdet for at gøre København til Nordens førende arnested for fintech.

Foruden BEC står Finansforbundet, Finansrådet, Saxo Bank, Nets, Djøf, CFIR, Tryg og Københavns Kommune bag projektet, hvor konsulentbureauerne Oxford Research og Venture Scout er i gang med at udarbejde en undersøgelse af Københavns vækstmuligheder inden for fintech-området.

BEC har selv arbejdet med udvikling af fintech-kompetencer i form af graduatehold, hvor man har taget nyuddannede kandidater ind i virksomheden og oplært dem i en række fintech-teknologier.

”Men vi ser også et behov for, at der kommer et større miljø i Danmark, vi kan samarbejde med, hvor vi kan få udviklet kompetencerne inden for fintech, som vi både kan gøre brug af direkte og etablere et samarbejde med”, fortæller Simon Gabrielsen.

”Vi og pengeinstitutterne bliver presset og motiveret udefra af forskellige spillere, hvis løsninger lige pludselig begynder at blive relevante – også herhjemme. Tidligere har der været et godt samarbejde mellem de såkaldt etablerede fintech-spillere. Det er det sådan set stadig. Men vi ser samtidig et behov for, at i stedet for at have ret lukkede platforme, som det i væsentlig grad er tilfældet i dag, skal vi lukke dem op og skabe et større samarbejde blandt andet med fintech-startups i Danmark”, siger han.

Undersøgelsen ”København som nordisk fintech centrum” forventes færdig i første halvdel af december måned.