29-02-2016 | Carsten Jørgensen , cjo@finansforbundet.dk

Bankrøverier tæt på udryddelse

I 2015 blev der blot registreret 14 bankrøverier, hvilket er 121 færre end i 2010. Udviklingen vækker glæde i Finansforbundet. ”At være udsat for et røveriforsøg er ekstremt voldsomt for dem, der rammes. Derfor er vi også glade for, at det nu sker sjældnere og sjældnere”, siger næstformand Solveig Ørteby.

På fem år er antallet af røverier mod pengeinstitutter raslet ned. I 2010 blev der i gennemsnit begået et røveri hver tredje dag året rundt. I 2015 gik der i gennemsnit hele 26 dage mellem hvert røveri eller røveriforsøg mod et pengeinstitut.

Blot 14 røverier har Finansrådet registreret i 2015, hvilket er det laveste tal nogensinde. Udviklingen vækker glæde i Finansforbundet.

”At være udsat for et røveriforsøg er ekstremt voldsomt for dem, der rammes. Det er jo ikke 'bare' en bank, det går ud over, men et alvorligt angreb på et menneske, der passer sit arbejde. Derfor er vi også glade for udviklingen og den indsats, der har ført til resultaterne”, siger Solveig Ørteby, næstformand i Finansforbundet til Nyhedsbrevet Finans.

Færre filialer med kontanter

Forklaringen på det faldende antal røverier er dels, at der er lukket filialer, og at flere filialer har lukket for kassebetjening og i stedet blevet rene rådgivningsfilialer. Desuden har mange pengeinstitutter intensiveret forebyggelsen af røverier ved blandt andet at indføre tidslåse på pengeskabet og installere videoovervågning af bygningens facade.

Kigger man nærmere på røveristatistikken fra Finansrådet, viser den, at deri 4. kvartal af 2015 var syv røverier, hvilket er lige så mange, som i de tre foregående kvartaler til sammen. Det indikerer ifølge Finansrådet, at udviklingen hurtigt kan ændre sig.

”Det er en interessant iagttagelse, som vi følger tæt, og som fortæller os, at den positive udvikling ikke kommer af sig selv. Som sektor skal vi fastholde fokus - vi må ikke tro, at kampen mod bankrøverier er vundet endnu”, siger Rasmus Engbæk Larsen, sikringsansvarlig i Finansrådet.

Fakta: 1.786 røverier siden år 2000
​2015: ​ 14