03-07-2018

Banker vinder ved at tage samfundsansvar

Hver femte dansker mener, at samfundsansvar er vigtigt ved deres valg af bank, viser en ny undersøgelse fra EPSI Rating Danmark. Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen mener, at samfundsansvar er et vigtigt konkurrenceparameter at dyrke og opfordrer virksomhederne til at kommunikere mere om, hvad de gør for at understøtte samfundet omkring dem.

Af
Carsten Jørgensen cjo@finansforbundet.dk
 

​Det vigtigste samfundsansvar, pengeinstitutter kan tage, er over for deres medarbejdere og ved at bidrage til vækst i samfundet, konkluder en ny undersøgelse fra EPSI Rating Danmark. Konsulentfirmaet, der har specialiseret sig i kundetilfredshedsmålinger har interviewet 300 danskere om samfundsansvar i forhold til deres bank.
Hver femte mener, at samfundsansvar – som kan være at bidrage til vækst, bidrage til miljøindsatsen, at tage et socialt ansvar, udvikle lokalsamfundet, sponsorater og at tage et aktivtansvar for sine ansatte - er vigtigt ved deres valg af pengeinstitut.

"Undersøgelsen viser, at der er en kobling til uddannelsesniveauet hos de adspurgte, således at jo længere uddannelse de har, jo mere sandsynligt er det, at de vil skifte bank, hvis deres nuværende bank ikke lever op til deres forventninger om samfundsansvar", siger Helene Söderberg, administrerende direktør i EPSI Rating Danmark.

Selv om samfundsansvar hos deres pengeinstitut ikke fylder ret meget i en del kunders bevidsthed ser Helene Söderberg tegn på, at der er en sammenhæng mellem pengeinstitutters samfundsansvar og deres kundetilfredshed. I EPSI Rating Danmarks målinger af kundetilfredshed ligger de pengeinstitutter, der aktivt markerer, at de tager samfundsansvar, generelt højt.

Vores forskning viser, at hvis du har en høj kundetilfredshed, vil det også give større lønsomhed", understreger Helene Söderberg.

Vigtigt konkurrenceparameter

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen mener, at samfundsansvar vil blive et vigtigere og vigtigere konkurrenceparameter i fremtiden.

"Umiddelbart kommer begreber som bæredygtighed og ordentlighed et godt stykke nede på listen, over hvad en kunde lægger mest vægt på. Pris, produkt, design og brugervenlighed vægtes højere, men hvad nu hvis forskellen på produkter og priser ikke er voldsomt store? Og hvis du er et af de pengeinstitutter, der minimerer den personlige rådgivning til fordel for digitale løsninger? Så tror jeg, at din profil som et bæredygtigt pengeinstitut, der bidrager til samfundet og miljøindsatsen og opfører dig ordentligt, pludselig vil blive vægtet højere af kunderne", siger Michael Budolfsen.

Eksempelvis undrer det ham, at ingen pengeinstitutter i disse tider, hvor der stadig er kunder og forbrugerorganisationer, som beskylder rådgiverne for at stoppe produkter ned i halsen på kunderne for at få en individuel bonus, kommunikerer, at det ikke sker.

"I forhold til mange andre lande, er det en klar fordel for kunderne, at der er overenskomst og kollektive aftaler om aflønning i bankerne i Danmark. Der gives simpelthen ikke individuelle bonuser til rådgivere. Men jeg har ikke set nogle pengeinstitutter skrive det på deres hjemmeside", siger Michael Budolfsen.

Finansforbundets næstformand henviser til, at enkelte pengeinstitutter allerede i dag profiterer af at vise samfundsansvar. Merkur Andelskasse har profileret sig som et pengeinstitut, der især låner penge ud til miljø og økologi. Og Middelfart Sparekasse oplever også stor kundetilfredshed – ikke nødvendigvis ved altid at have de billigste finansielle produkter – men også ved at støtte lokalsamfundet og regionen med en række projekter.

TAGS:

Sektorens udvikling og vilkår