29-09-2015 |  Af Julie Søltoft Jeppesen jsj@finansforbundet.dk

Banker skal samarbejde mod cyberkriminalitet

Cyberkriminalitet bliver mere og mere udbredt, og det er svært at fange de skyldige, som arbejder på tværs af grænser. Derfor skal man skabe større opmærksomhed omkring problemet, og derudover skal man samarbejde, sagde flere eksperter på Finansrådets konference om emnet.

"Der er ingen forbindelse mellem gerningsmand og gerningssted i cyberkriminalitet. Den kriminelle sidder i en kælder i Ukraine og angriber alting på afstand. I den virkelige verden kan den kriminelle lave ét røveri af gangen, men i cyberspace kan man angribe en million computere på tyve sekunder uden at røre sig ud af flækken", sagde Troels Ørting Jørgensen, IT-sikkerhedschef i den britiske bank Barclays på Finansrådets konference 'Cybersikkerhed – en samfundsudfordring' mandag den 28. september.

For at bremse den stigende cyberkriminalitet er det derfor vigtigt, at man samarbejder bankerne imellem for at skabe større sikkerhed, mener Troels Ørting Jørgensen.

"Jeg tror ikke, det betyder noget for for eksempel Barclays og Nordea, hvis vi arbejder sammen om at gøre nettet sikkert. Her er vi tidligere gået galt i byen som banker, fordi vi gemmer alle informationerne til os selv. Det er forkert", sagde Troels Ørting Jørgensen til Finansrådets konference.

Derudover mener han, at samarbejdet skal række videre end bankerne.

"Vi er også nødt til at lave et samarbejde, der rækker videre end bankverden. Og jeg tror, bankverden skal række videre, for vi er måske dem, der har ressourcerne", sagde han.

I Finansrådet mener man, at det er en samfundsudfordring, hvis bankerne bliver ramt af cyberkriminalitet, og derfor er det vigtigt at samarbejde om at bekæmpe truslen.

"Vi håber på, at der med konferencen bliver sendt et signal om, at man gerne vil øge samarbejdet mellem offentlige og private aktører og på den måde får en videndeling på, hvad nogle tideligere har gjort i forhold til sikkerhed, hvad der er smart og hvad der virkede", siger Louise C. Mogensen, vicedirektør i Finansrådet til Nyhedsbrevet Finans.

Skab opmærksomhed omkring cyberkriminalitet

Udover at samarbejde om sikkerheden, er det vigtigt at skabe opmærksomhed om og fokus på cyberkriminalitet, mener Mads Nørgaard Madsen, partner i PwC.

"Vi danskere deler alt. Vi tager billeder af alverdens ting og sager, og det rammer også det sikkerhedsmæssige aspekt, fordi vi kaster data ud til højre og venstre. Så vi skal finde balancen mellem at ville dele alting og så at tænke på, hvordan den deling kan misbruges", sagde Mads Nørgaard Madsen til konferencen.

et, mener jeg, er noget, man skal lære helt nede i folkeskolen. Det rammer lige så dt der, og vi kan lige så godt komme i gang, vi kan ikke vente", tilføjede han.

Den betragtning deler Troels Ørting Jørgensen.

"Det handler også om uddannelse. Alting starter i skolen. Vi bør alle sammen gøre noget mere for at skabe 'awareness' omkring det. Jeg tror på, at kultur er vigtigt. Hvis ikke det er en del af kulturen, så gør man ikke noget ved det", sagde Troels Ørting Jørgensen.

Antallet af netbankindbrud er meget lavt. Det skyldes nem-id, som er et ret sikkert system. Men det er ikke klassificeret som netbankindbrud, når der er tale om phishing, som der er væsentligt flere tilfælde af, og som udgør den største trussel for den almene borger. Derfor har man hos Finansrådet også stort fokus på adfærden hos borgeren.

"Vi lægger meget vægt på adfærdsdelen, da vi egentlig har et ret sikkert system, men stadig har problemer med cyberkriminalitet. Det skyldes i høj grad phishing, da man ikke altid kan stole på, at det er den rigtige, man taler eller skriver med, når nogen for eksempel udgiver sig for at være ens bankrådgiver", siger Louise C. Mogensen til Nyhedsbrevet Finans.