16-11-2015 | Julie Søltoft Jeppesen , jsj@finansforbundet.dk  

Bankerne har ikke fat i de unge kunder

Generation Z, de 18-25-årige, er en kundegruppe, som er på alle bankers læber. Alligevel føler de unge sig meget overset, viser en ny undersøgelse. Det skyldes, at bankerne slet ikke har forstået, hvordan de skal henvende sig til de unge kunder, mener Nicolai Mendgaard-Larsen, antropolog og partner i MADE Design.


De unge har måske altid været en lidt overset kundegruppe. De leverer ikke et synderligt overskud til banken, deres konto viser røde tal, og lån tager de ikke mange af. Men Genration Z er vokset op under finanskrisen, og ifølge Nicolai Mendgaard-Larsen, antropolog og partner i MADE Design, er det lige nu den kundegruppe, alle pengeinstitutter taler om.

”Alle banker taler hele tiden om, hvor interessant en målgruppe de unge er, og at de skal have fat på dem, for de er fremtidens bankkunder. Men der er ikke nogen banker, der gør noget konkret ved det. Bankerne er nødt til at få en dialog med de unge, hvor de lytter til dem, og hjælper dem der, hvor de er i deres liv. Det gør de ikke nu”, siger Nicolai Mendgaard-Larsen til Nyhedsbrevet Finans.

Det siger han på baggrund af en ny undersøgelse, Generation Z – fremtidens bankkunder, som MADE Design har lavet for Finanssektorens Uddannelsescenter. Undersøgelsen er lavet på baggrund af kvalitative interviews med 53 unge mellem 18 og 25 fra hele landet om deres relationer til deres bank.

Unge-koncepter tiltrækker ikke

I undersøgelsen er der givet nogle bud på, hvordan pengeinstitutterne kan imødekomme de unge med specifikke bud på produkter. Det gør de nemlig ikke lige nu, mener Nicolai Mendgaard-Larsen.

”Bankerne laver ungekoncepter, som er fuldstændigt ligegyldige, for de minder for de unge meget om hinanden. De unge kan tit ikke fortælle, hvad koncepterne indeholder. De vil meget hellere have en rådgiver, som forstår og lytter til dem, end et skarpt ungekoncept, som alle de andre banker også har”, siger Nicolai Mendgaard-Larsen.

I stedet skal man prøve at hjælpe de unge der, hvor de er, og lave produkter, der differentiere sig fra de andres. Et eksempel kan være, at en ung kunde gerne vil rejse jorden rundt. Her kunne banken hjælpe den unge med økonomien på netop dén rejse med både opsparing for at nå målet og ideer til, hvordan pengene kan bruges, når målet er nået.

Forældre er linket til de unge

En vigtig pointe i undersøgelse er, at Generation Z er en curling-generation, som er vant til at få hjælp af mor og far til det meste. Det gælder også finanserne. De unge bruger deres forældre som bankrådgivere, inden de bliver knyttet til en rigtig rådgiver. Det link skal bankerne benytte sig af, mener Nicolai Mendgaard-Larsen.

”Når du er et ungt menneske, er finanssektoren ukendt, og vejen dertil går ofte gennem dine forældre, for det er dem, man har tillid til. Der kunne det være fedt, hvis banken kunne tage den rolle, så der kunne blive opbygget noget tillid mellem den unge og banken”, siger Nicolai Mendgaard-Larsen og tilføjer:

”Et vigtigt tiltag for bankerne kan være ’Forældrebanken’, hvor én rådgiver i banken dækker en hel familie. Vejen til de unges hjerter er gennem forældrene, og mange unge har samme bank som deres forældre. Det skal bankerne udnytte”.