12-04-2016 | Julie Søltoft Jeppesen , jsj@finansforbundet.dk

Bankerne er stadig ikke digitale

”Er der tale om digitalisering i bankerne, når vi stadig servicerer kunderne i en filial”, lød det fra Matthias Kröner fra den 100 procent digitale bank Fidor Bank i en paneldebat med blandt andre Danske Banks Tonny Thierry Andersen på Money20/20 i København.

Matthias Kröner, direktør i den 100 procent digitale Fidor Bank, udfordrede de konventionelle banker i en paneldebat på Money 20/20 konferencen i København onsdag den 6. april. Han mener ikke, man kan tale om digitalisering i bankerne,når man stadig servicerer kunderne i en filial.

”Og er der tale om digitale løsninger, når vi sender dokumenter til kunderne via en app, men de stadig er nødt til at printe dokumentet ud for at gå ned i en filial for at underskrive det”, sagde, Matthias Kröner retorisk i paneldebatten, hvor han var akkompagneret af Greg Baxter, Global Head of Digital Strategy i Citigroup, Slava Ostrovskiy, Digital & Mobile Business Executive i Sberbank og Tonny Thierry Andersen, Head of Personal Banking and Wealth Management i Danske Bank.

Matthias Kröner mente ikke, at de tre bankdirektører kan kalde deres bankforretning digital, men blot tale om en digitalisering af infrastrukturen.

”Hvis du har et gammelt kernebanksystem, så kalder du det måske digitalisering, når du bygger en app oven på det banksystem, for mig er det ’lipstick on a pig’. For ofte kan denne app kun responderer via kernebanksystemet, og hvis det system er gået på weekend, så er app’en det også”.

”Vi er nødt til at blive enige om, hvad digitalt betyder. Det betyder blandt andet ’high speed banking’ og ’real time banking’. Kan du give et lån på ét sekund? Hvis man kan det, så er man digital. Hvis man kan gøre det en søndag, er man digital. Hvis vi taler om den måde at være bank på, er man en digital bank. Hvis ikke, så er man på vej til at blive en digital bank” sagde Matthias Kröner.

På vegne af de tre andre svarede Slava Ostrovskiy fra Sberbank i Rusland, at det tager lang tid at vende en stor skude, som de traditionelle banker er.

”Alt i vores filialer er digitalt, men vi kan selvfølgelig blive bedre. Og jeg kan give dig ret i, at I (Fidor Bank, red.) er digitale, og det er vi ikke. Men vores banker er traditionelle og har eksisteret i over 100 år, så det kræve et stort mentalitetsskift”, sagde Slava Ostrovskiy.

Ikke behov for digital strategi

Selvom Matthias Kröner i debatten var meget uforstående over for sine meddebattørers måde at føre bank på, kunne de dog alle blive enige om en ting.

”Vi behøver ikke digital strategi for at overleve i denne verden, men en forretningsstrategi som virker i den digitale verden. Spørgsmålet er, hvordan kan vi lave en ny forretningsmodel, hvor vi rykker flowet fra arven til de digitale platforme”, sagde Tonny Thierry Andersen fra Danske Bank og fortsatte:

”Alt, der kan digitaliseres, vil blive det. De ting, der ikke kan digitaliseres, er mere værdifulde, fordi digitale løsninger nemt kan kopieres. Det er derimod ikke nemt at kopiere en kultur, en servicemindedhed eller organisation. Digitalisering giver kun mening, hvis du har de andre værdier med i en sammenhæng”.

Tonny Thierry Andersen afsluttede i den sammenhæng med at sige, at det menneskelige aspekt i banken er vigtigt og sværere at kopiere. Men at det ikke ville tage Danske Bank mere end ét år at kopiere Fidor Banks.

Det gav Matthias Kröner ham ret i og tilføjede, at det bestemt var et kompliment, når andre har lyst til kopiere din forretning.

”Digitalisering i sig selv er ikke en strategi. Det er som at have en bilmotor uden at vide, hvad man skal gøre med den. I Fidor Bank kombinerer vi det med en forbrugerexcentrisk filosofi”, sagde Matthias Kröner.