15-01-2019

Alene ordet hvidvask giver reaktioner

Kursen på større bankers aktier er først og fremmest bestemt af professionelle investorer, der prøver at tjene penge, siger professor i finansiering ved Copenhagen Business School Michael Møller. Man skal derfor være meget forsigtig med at tro, at de ”overreagerer” på et ord som hvidvask.

Af
Carsten Rasmussen cr@finansforbundet.dk
 

​Sælg! Investorer solgte straks ud, da Sydbank havde offentliggjort regnskab for tredje kvartal 2018. Årsagen var skuffelsen over bankens strategiplan og en faldende bundlinje. Aktien faldt med næsten 13 procent, hvilket svarer til, at Sydbank blev 1,5 milliarder kroner mindre værd på én dag.

"Det er simpelt hen sygt", skrev næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen om markedsreaktionen. Mens Sydbanks direktør Karen Frøsig sagde til Børsen: "Det må vi bare bogføre, at det er dét, markedet siger".

Dagen før havde Jyske Bank leveret et kvartalsregnskab og en bemærkning om hvidvask, der sendte bankens aktiekurs ned med 11 procent på dagen.

For at forstå baggrunden for de to bankers pludselige kursfald må man ned i aktiemarkedets maskinrum, der ikke bare består af økonomi, men også af den følelsesmæssige påvirkning, som oplysninger har på investorerne.

"Kursen på større bankers aktier er først og fremmest bestemt af professionelle investorer, der prøver at tjene penge", siger professor i finansiering ved Copenhagen Business School Michael Møller, og man skal derfor være meget forsigtig med at tro, at de "overreagerer" eller "dummer sig".

"De søger at bedømme, hvad nyheder betyder for banken fremadrettet. Kommer der en nyhed om hvidvask, er det ikke alene svært at bedømme, hvor stort omfanget eventuelt er, det er også svært at bedømme, hvilke bøder det kan give anledning til, og hvilken kundeflugt det kan give anledning til", siger Michael Møller.

Sprængfarlige ord

Et af professorens yndlingseksempler er, at kursen på aktierne i et stort svensk selskab faldt drastisk, da en avis skrev, at direktøren forkert angav at have taget en ph.d.-grad cirka 20 år tidligere.

"Det kunne ligne en overreaktion. Men investorerne frygtede, at når direktøren havde løjet om én ting, var der muligvis flere problemer. Og det var der. Han havde ført investorerne bag lyset på mange områder, regnskaberne var oppustede, og selskabets aktier faldt yderligere, efterhånden som 'skabene blev åbnet'".

Spørgsmålet er: Hvad er økonomi, og hvad er psykologi? Noget, som for fem år siden ikke vakte opstand, der kan en lille udtalelse fra en bankdirektør nu gå hen og blive temmelig dyr. Derfor kan Michael Møller godt forstå, at bare ordet hvidvask kan give store reaktioner, fordi man jo må reagere på den information, man har.

"Det er først og fremmest økonomi, da investorer stort set er fornuftige og laver deres bedste skøn over, hvad den her meddelelse kan dække over. Det er psykologi, i den forstand at investorer også prøver at vurdere tingene efter, hvordan de andre vurderer tingene".

Ifølge Michael Møller er det bedst at gå ud fra, at aktiekursen er sat af folk, der kan læse og skrive:

"De får oplysninger, som kan være et problem, og så skal kursen falde. I nogle tilfælde er der et problem, og så falder kursen yderligere. Ellers vender den bare tilbage. Og i begge tilfælde reagerer markedet jo fornuftigt: Man har noget ufuldstændig information, og så bliver det afklaret".

Svært med usikkerhed

En af Danmarks mest ansete finansanalytikere er Frank Hvid Petersen, cand.polit. og tidligere investeringschef i forskellige banker. Han er overbevist om, at investorer i stigende grad har fokus på omkostningerne.

"Hvis man køber en bankaktie, er det, fordi man tror, at den på den lange bane vil give et godt afkast", siger Frank Hvid Petersen. Men selvfølgelig kommer der informationer, der kan påvirke dag til dag-stemningen blandt investorerne, især de professionelle og mindre sådan nogle hr. og fru Jensen-opsparende.

"Jyske Bank har en størrelse, hvor det er sjældent, at småsparere påvirker kursen i forbindelse med et kvartalsregnskab. Det er sandsynligvis større investorer, for er der noget, investorer ikke kan lide, så er det usikkerheder. Når Jyske Banks direktør, Anders Dam, i pressen pludselig taler om hvidvask, prøver store investorer at vurdere, hvor meget en hvidvasksag kommer til at koste, og det får en effekt på aktiekursen".

Nogle gange kommer en virksomhed med et rigtig flot resultat, og alligevel falder aktiekursen.

"Aktiekurser er bestemt af forventninger til fremtiden, og når en virksomhed kommer med et flot regnskab, hvor investorerne tjener mange penge, så regner investorerne med næste år at tjene endnu flere penge. Jo mere sikker man kan være på indtjeningen, jo mere vil man betale for aktien", forklarer Frank Hvid Petersen.

Hvad vil de høre?

Når investorer kikker på en stor bank, hvad vil de gerne høre?

"De vil allerhelst høre, at banken kan øge toplinjen, det vil sige omsætningen. Enten fra de eksisterende kunder eller fra nye kunder eller forretningsområder", siger Frank Hvid Petersen om den offensive strategi.

Trods positiv økonomisk vækst i en række år er aktiviteten i bankerne stadig ret behersket, og derfor vil aktionærerne gerne høre noget om medarbejderne og digitalisering:

"Man kan lide at høre, at banken kan gøre tingene mere effektivt og derigennem tjene nogle flere penge. Men lige nu er bankerne presset af stigende omkostninger på grund af al den regulering. Compliance skaber ikke indtjening, det er bare omkostning", mener Frank Hvid Petersen.

 

TAGS:

Finansfagligt