15-03-2016 | Carsten Jørgensen , cjo@finansforbundet.dk

21.000 skolebørn lærer om økonomi og digital sikkerhed

”Vi underviser 7. – 9. klasseeleverne i, hvordan de bedst sikrer sig mod snyd og svindel på nettet, og hvad de skal huske, når de bruger NemID, digital post eller handler på nettet, siger Louise Mogensen, vicedirektør i Finansrådet, der står bag Pengeugen. 642 skoler med 21.645 elever får frem til fredag den 18. marts besøg af 576 bankfolk som gæsteundervisere.

Pengeugen, der blev indledt i går og løber til og med fredag den 18. marts, har flere deltagende skoler, elever og bankfolk som gæsteundervisere end nogensinde.

De 21.645 elever i 7. – 9. klasse fordelt på 642 skoler bliver undervist af 576 bankdirektører og rådgivere i disse dage i Pengeugen, som Finansrådet første gang arrangerede i 2014 i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening for at højne børn og unges finansielle forståelse.

”50.000 unge står registreret som dårlige betalere i Danmarks største skyldnerregister RKI. Det tal er for højt, og der er kun en vej ud af gældsfælden og det er undervisning og viden. Derfor er det vigtigt for Finansrådet, at vi hjælper de unge i skolen med at forstå og håndtere deres økonomi”, siger Finansrådets vicedirektør Louise Mogensen, som fortsætter:

” Den hastige teknologiske udvikling har også gjort, at vi i år, som noget nyt, fokuserer på digitalisering og sikkerhed på nettet som en del af Pengeuge. Her fortæller vi de unge, hvordan de bedst sikrer sig mod snyd og svindel på nettet, og hvad de skal huske, når de bruger NemID, digital post eller handler på nettet”, siger Louise Mogensen.

Det officielle undervisningsmateriale er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening. Finansforbundet, Forbrugerrådet Tænk og Politi støtter også Pengeugen.

"Pengeugen er et godt initiativ, fordi den kan være med til at øge unges finansielle forståelse. Men det er også vigtigt, at pengeinstitutterne er klar til at invitere de unge mennesker på rådgivning i banken. Der er behov for det”, siger Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen.

Læs mere om Pengeugen på hjemmesiden her.