19-03-2019 | Birgitte Aabo , baa@finansforbundet.dk

Parat til overenskomstforhandlinger en anden gang

Det var en god oplevelse at være med til at forhandle de grønlandske forhold på plads. Så god, at fællestillidsmand Jacobine G. Poulsen er klar til at være med igen næste gang.

Tre intense dage, så lå overenskomsten der.

"Det var meget spændende at være med til forhandlingerne," siger fællestillidsmand Jacobine G. Poulsen fra Grønlandsbanken.

Hun har været med til at forhandle den netop vedtagne overenskomst mellem Finansforbundet og arbejdsgiverforeningen Grønlands Erhverv på plads. Den omfatter omkring 140 ansatte i Grønlandsbanken og BankNordik og træder i kraft 1. april, og den blev stemt hjem med ja fra hele 93 procent af de stemmeberettigede.

Det var den 58-årige fællestillidsmands anden overenskomstforhandling, og hun melder sig allerede nu klar til at være med næste gang også:

"Jeg er parat til at være med til overenskomstforhandlingerne igen næste gang. Det kører konstant i hovedet, mens det står på, men det er givende at være med til."

Tør sige sin mening

Privatkunderådgiveren har været ansat i banken ad to omgange og har været tillidsmand igennem mange år:

"Det er en god fornemmelse at kunne hjælpe andre. Jeg har aldrig været bange for at sige det højt, som andre måske er mere tilbageholdende med, så der kan blive gjort noget ved problemerne."

Forud for overenskomstforhandlingerne sendte Jacobine G. Poulsen sammen med sin tillidsmandskollega spørgeskemaer ud til kollegerne om deres ønsker til overenskomsten, og mange meldte tilbage. Det betød, at tillidsmændene var godt klædt på til forhandlingen og vidste, hvad medlemmerne vægtede.

"At aftalen blev stemt hjem med 93 procent viser, at vi ramte medlemmernes ønsker godt."

Aftalen indeholder blandt andet en generel lønstigning i perioden på i alt seks procent, udvidet mulighed for funktionstillæg - og den giver medarbejdere ret til feriefrirejse allerede efter to års anciennitet for dem, der kommer fra Grønland.

Blandt de andre forbedringer er mulighed for at sælge sine omsorgsdage eller købe sig til flere fridage, samt mulighed for som kommende forælder at få op til tre dage fri med løn til at ledsage en fødende. Det er også aftalt at afprøve flekstid i løbet af 2019.

"Den grønlandske og den danske virkelighed er to vidt forskellige verdner, og det kan man også se i overenskomsten. Feriefrirejser, hvor man får rejsen betalt, er fx vigtige for mange, for vi skal ofte rejse lange afstande for at se familie," siger Jacobine G. Poulsen, der selv har en lang og dyr rejse til sin fødeby.