20-08-2015

Finansforbundet i medierne

Finansforbundets formand Kent Petersen skriver her om den seneste tids medieomtale.

Kære tillidsmand

Finansforbundet engagerer sig i de sager, der berører vores medlemmer. Derfor tager vi stilling til – og arbejder målrettet for at påvirke - politiske temaer og dagsordener, der har konsekvenser for medarbejderne i den finansielle sektor. Det støder du måske på i medierne, finansforbundet.dk eller vores Facebook-side. I denne faste sektion kan du få et kort overblik over et par aktuelle temaer, som Finansforbundet har markeret sig på i medierne og i forhold til vores politiske omgivelser.

Positivt at Maj Invest lancerer en ny bank

Kapitalforvaltningsforeningen Maj Invest proklamerede den 3. august, at de vil åbne Maj Bank, der udelukkende vil fokusere på at hjælpe kunder med opsparing og investeringer.

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen kommenterede på nyheden i Finanswatch.

Vi hilser Maj Bank velkommen og ser det ikke bare som mulighed for, at der skabes nye jobs i den finansielle sektor, men som et tegn på, at krisen er ved at være forbi.

"Det er meget positivt og et signal om, at de traditionelle banker bør se fremad nu og begynde at investere i stedet for alene at have fokus på omkostningerne. De ser muligheder for ny forretning og vækst og det er meget positivt. Og bankens bagland har god tid til at bygge dette op" sagde næstformanden til Finanswatch.

Læs artiklen her.

Kent Petersen valgt som næstformand for foreningen NLP

Torsdag den 6. august blev repræsentantskabet i Trygheds-Gruppen officielt enige om, at 8 mia. af deres formue bliver overført til en nyoprettet forening NLP. Jeg blev valgt som næstformand i den nye forening.

Jeg er personligt glad og stolt over at være blevet valgt ind i bestyrelsen og konstitueret som næstformand. Det er jo altid en fornøjelse, når ens anstrengelser bærer frugt. Jeg ser frem til arbejdet i bestyrelsen, hvor vi udover at få udviklet et bonussystem, så medlemmerne kan få del af overskuddet, også skal finde ud af, hvilke almennyttige formål vi skal støtte.

Valgresultatet blev dækket i en lang række medier, ligesom forbundet også sendte en pressemeddelelse ud.

Du kan også læse mere om den nye forening på www.fnlp.dk.

Assurandører topper stressmåling

I Nyhedsbrevet Finans udsendte vi tirsdag den 18. august en nyhed om, at assurandører er de mest stressramte i den finansielle sektor. Hele 40 pct. kan mærke stressen i hverdagen. Historien blev gengivet i Finanswatch, hvor næstformand Solveig Ørteby udtalte:

"Stressniveauet er uacceptabelt og bekymrende, men ikke overraskende. Målet for det kommende år må være at få antallet af finansansatte i den såkaldte 'røde stresszone' til at falde. Vi vil gerne være med til at knække kurven. Derfor er det godt, at vi i samarbejde med blandt andet Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) har udarbejdet inspirationskataloget "Trivsel og bundlinje", som nu skal omsættes til virkelighed ude på arbejdspladserne. Det har arbejdsgiverne og de ansatte et fællesansvar for."

Læs artiklen her

Uenighed i NLP-bestyrelsen

Berlingske Tidende havde onsdag den 19. august en artikel om, at der i den nystiftede forening NLP er uenighed om, hvordan de 8 milliarder skal fordeles. Skal medlemmerne have en stor bonusordning, eller skal pengene primært bruges på almennyttigt arbejde? Eller skal man helt opløse foreningen og udbetale formuen på otte milliarder kroner til de 300.000 medlemmer, der alle er kunder i Nordea Liv & Pension?

Jeg udtalte følgende til Berlingske Tidende:

"Jeg synes, at hovedvægten skal ligge på bonus til ejerne, men man skal ikke glemme, at der også skal være noget til det almennyttige. Der vil da sikkert være nogle kandidater, der vil have nogle meget firkantede holdninger til, hvordan det her skal forvaltes. Jeg synes, at det vigtigste signal er, at der skal være en bonusordning til medlemmerne, og der skal være en almennyttighed. Det er overskriften".

Læs hele artiklen her.