18-08-2016 | Katy Wang , kwa@finansforbundet.dk

Ambassadøren fra Bankdata

Siden januar har Henrik Orup Jakobsen været både tillidsmand i Bankdata og en del af Finansforbundets ambassadørprogram. Det er en naturlig del af at være tillidsmand at gøre ens medarbejdere opmærksom på, hvad fagforeningen kan gøre for dem, mener han.

​Da Henrik Orup Jakobsen i januar trådte til som tillidsmand i Bankdata, valgte han samtidigt at tage del i Finansforbundets første ambassadørprogram, hvor nuværende medlemmer hverver nye medlemmer til fagforeningen. På Henrik Orup Jakobsens arbejdsplads er tillidsmændene ikke inddelt efter specifikke afdelinger eller geografi og derfor ser han også ambassadørskabet som en oplagt mulighed for at komme rundt i afdelingerne og styrke sit job som tillidsmand.

"Til daglig er vi ret opdelt i afdelingerne og som ambassadør for Finansforbundet, får jeg endnu en grund til at komme lidt ud til medarbejderne".

Henrik Orup Jakobsen er testleder i Bankdata, med ansvar for at teste nye applikationer, og så er han en af den håndfuld tillidsmænd virksomheden har for sin stab på godt 600 medarbejdere.

Vigtigt med opmærksomhed på forbundets fordele

På en uge bruger han 1-2 timer på ambassadørarbejdet, vurderer han. Det gør han, fordi han mener, at det er en vigtig del af det, at være tillidsmand, at gøre opmærksom på hvad foreningen kan gøre for medlemmerne.

"Det er vigtigt, at forbundets tilbud står i folks bevidsthed, når de er i tvivl, om de skal være med eller ej. Det er rart, at de kan se, at der er et aktivt forbund", fortæller tillidsmanden.

Hovedformålet med at være ambassadør har for Henrik Orup Jakobsen ikke været at hverve medlemmer for fagforeningen, selvom det også har været en del af målet. Målet har langt mere været de fordele, hans medarbejdere kunne få, ved at være en del af forbundet. Det er fordele, som arrangementer, både internt i virksomheden og for alle forbundets medlemmer, som han mener, hans medarbejdere får gavn af.

Fagforeningen træder til ved store ændringer

Henrik Orup Jakobsens positive syn på Finansforbundet kommer blandt andet af, at hans arbejdsplads for nogle år tilbage havde en sammenlægning med Jyske Bank, hvor der skulle rykkes godt og grundigt rundt inde i virksomheden. Der trådte fagforeningen til for at gøre overgangen så gnidningsfri som muligt.

"Dengang gjorde Finansforbundet en kæmpe indsats med at tilbyde en masse ordninger, uddannelsestilbud og generelt at få ting til at falde i hak. Det er sådan nogle ting, jeg husker Finansforbundet for".

Ifølge Henrik Orup Jakobsen er det netop nu en vigtig rolle, Finansforbundet spiller, fordi man på Bankdata er ved at ændre måden, som man arbejder på fra iterativt til agilt.

"Jeg vil gerne være med til, at det sker på en god og fornuftig måde. Det er også en af grundene til, at jeg blev tillidsmand. Sammen med fagforeningen får vi nogle skubbet i den rigtige retning. Finansforbundet tager nemlig et ansvar".