15-06-2017 | Elisabeth Teisen , et@finansforbundet.dk

Alle uddannelser kan blive forældet på få år

Det offentlige efter- og videreuddannelsessystem skal være gearet til at holde alle danskere kompetencemæssigt ajour, mener Finansforbundets formand Kent Petersen, der deltager i trepartsforhandlingerne, som indledes torsdag den 22. juni.

​Efter- og videreuddannelsessystemet skal geares kraftigt op, hvis det skal gøre danskerne klar til fremtidens arbejdsmarked. Derfor bliver det et helt centralt punkt i de trepartsforhandlinger, der går i gang på torsdag, men som først forventes at komme rigtigt op i omdrejninger efter sommerferien.

Finansforbundets formand, Kent Petersen, sidder i kraft af sin post som næstformand i FTF med i forhandlingerne.

"Indtil nu har det offentlige efter- og videreuddannelsessystem være målrettet til bestemte grupper på arbejdsmarkedet, primært faglærte og ufaglærte. Den holder ikke længere. Nu kan selv en master-uddannelse blive forældet i løbet af et par år", siger Kent Petersen.

Finansforbundets formand ønsker en meget mere behovsorienteret diskussion om uddannelser.

"Det betyder dels, at et offentligt efter- og videreuddannelsessystem skal være gearet til at holde alle danskere kompetencemæssigt ajour, dels at der kommer et helt andet mindset omkring efteruddannelse, så det bliver en del af vores DNA'et, at efteruddannelse er noget, vi prioriterer, fordi vi i princippet aldrig er færdiguddannede i en foranderlig verden, og dels at der kommer et meget bedre samspil mellem de kurser, der udbydes internt i virksomhederne og det offentlige uddannelsessystem", siger Kent Petersen.

Det handler om at være klar til fremtidens arbejdsmarked. Det er et ansvar der påhviler både den enkelte, virksomhederne, de faglige organisationer og staten. Hvis ikke danskerne står distancen i globaliseringen, går vigtige muligheder vores næse forbi til skade for den enkeltes velstand og vores fælles velfærd.