Bag om verdens største hvidvask-skandale

Finansforbundet, Applebys Plads 5, 1411 København K
Dato: 21. november 2019 kl. 17:00 til 21. november 2019 kl. 18:30
Pris: 0,00 kr.
Ledige pladser: 27
Tilmeldingsfrist: 14.11.2019

Forfatteren Birgitte Dyrekilde gør dig klogere på, hvad der skete bag linjerne i den hvidvask-skandale, hvor Danske Bank spillede en stor rolle.

Nogle kalder hvidvask-skandalen i Danske Bank for verdens største. Men i skyggen af den mere end to år lange pressekampagne i både Danmark og internationalt står en forhenværende amerikansk statsborger ved navn Bill Browder. Birgitte Dyrekilde, som er medforfatter til bogen ”Troldmanden – historien om Danske Bank, hvidvask og manden, der bedrog verden”, fortæller, hvordan Bill Browder er blevet en væsentlig figur i den nye kolde krig mellem Vesten og Rusland. Danske Bank har i de seneste år har været en central brik i Browders kyniske spil om opmærksomhed, der handler om meget andet end hvidvask.

Browder var indtil 2005 den største udenlandske kapitalfondschef i Rusland. Han har de seneste 10 år med kolossal succes kørt en verdensomspændende mediekampagne under dække af sin døde skatterådgiver, Sergej Magnitskij. Om hvidvask, menneskerettigheder og lejemord. Han har sin egen hær af advokater, sin egen lov i USA og sine egne partnere i den etablerede medieverden.

Store dele af ledelsen i Danske Bank er i dag forsvundet, over 100 milliarder kroner af bankens værdi er fordampet på børsen. Bill Browder forsøger at få banken lukket i USA, mens ingen storkriminelle bag den angivelige, milliardstore hvidvask er i søgelyset.

Birgitte Dyrekilde vil på arrangementet forsøge at svare på følgende spørgsmål: Gik pressedækningen af hvidvask-sagen i Danske Bank over gevind? Og hvorfor? Hvordan kunne det lade sig gøre? Blev Danske Bank ramt af den folkedomstol, som Bill Browder i årevis har præsideret over? Og hvad nu?

16:30 Tjek ind med kaffe og kage

17.00 Oplægget starter

18.30 Tak for i dag – Sandwich to-go

Vi gør opmærksom på, at navn- og mailoplysninger på alle tilmeldte til dette arrangement vil blive videregivet til underviser, kursusudbyder og konferencested til brug for afvikling af arrangementet. Vi deler ikke dine oplysninger med de øvrige kursusdeltagere