Grundlæggende it-forståelse: Få styr på de vigtige teknologier, begreber og koncepter

Finansforbundet, Applebys Plads 5, 1411 København K
Dato: 23. september 2019 kl. 09:00 til 23. september 2019 kl. 17:00
Pris: 750,00 kr.
Ledige pladser: 11
Tilmeldingsfrist: 05.09.2019

Temadag: Opnå overblik over it og digitalisering, forstå kernebegreberne inden for it og bliv i stand til at tale med it om digitalisering i din egen organisation. Dette kursus er perfekt til dig, der har brug for at styrke din kommunikation med it-professionelle eller ganske enkelt bare ønsker at få en grundlæggende it-forståelse.

It og digitale løsninger er i dag en integreret del af alt fra produktion, service, administration og offentlig forvaltning til fritid og sociale relationer. Men hvad er informationsteknologi (it) egentlig, og hvordan fungerer de digitale løsninger? Hvordan styrer man it-systemerne, og hvilke fagligheder er involveret?

På kurset får du en grundig forståelse af, hvad it-løsninger består af, hvilke processer der er forbundet med design, udvikling og drift af it-løsninger og hvilke forskellige faglige kompetencer, det kræver.

Målgruppe og forudsætninger

Alle, der ønsker en grundlæggende forståelse af, hvad it er, og hvordan det styres. Fx dig, som ikke selv er it-professionel, men ønsker en bedre forståelse for it.  Eller for dig, som arbejder med it, men ikke har en it-faglig baggrund.

Kurset kræver ingen særlige forudsætninger.

Kursusindhold

• Hvad er it?
    - Data og information
    - Bits og bytes
    - Computeren og dens opbygning
  • Hvad er et it-system?
    - Teknologistakken (netværk, storage, servere, styresystemer, applikationer etc.)
    - Arkitektur
  • Hvordan styrer man it?
    - Styringsmodeller
    - Strategi og planlægning
    - Design, udvikling og test
  • Vandfald
  • Agil udvikling
  • Serviceintegration
    - Drift og support
    - Støtteprocesser (projekter, arkitektur, informationssikkerhed, relationer & aftaler, leverandørstyring, økonomi etc.)
    - Standarder og best practices
  • Hvordan organiserer man it?
    - Organisation og roller
    - Kompetencer
    - Certificeringer
  • Undervejs vil en række tendenser og teknologier som cloud, tingenes internet (IoT), kunstig intelligens, robotter og automatisering, programmerbar infrastruktur, devops og selfservice blive forklaret.

Sprog og kursusmateriale:
• Undervisningen gennemføres på dansk
• Dansk kursusmateriale udleveres elektronisk i pdf-format, så deltagerne skal have adgang til bærbar PC, tablet eller lignende under kurset.

Kursusform
Kursusformen veksler mellem teori, praktiske eksempler og opgaveløsning.

Underviser
Christian F. Nissen er management konsulent med egen virksomhed. Han har mere end 30 års erfaring med it og har i de seneste 15 år udført opgaver for mere end 150 af de største private og offentlige organisationer i Skandinavien.

Christians virksomhed er koncentreret om it-styring og informationssikkerhed.

Herudover er Christian involveret i udviklingen af flere internationale best practices og er medforfatter til en tidligere version af ”God it-skik”.
Christian har tidligere haft ledelsesroller i Nets og PostNord.

Dette kursus udbydes i samarbejde med DANSK IT, Danmarks største uafhængige forening for it-professionelle og it-brugere.

Vi gør opmærksom på, at navn- og mailoplysninger på alle tilmeldte til dette arrangement vil blive videregivet til underviser, kursusudbyder og konferencested til brug for deres afvikling af arrangementet. Vi deler ikke dine oplysninger med de øvrige kursusdeltagere.

Foredragsholder

Christian F. Nissen

Kontakt os, hvis du har nogen spørgsmål

Lisa Maria Dalby