Lean IT

Pris: 750,00 kr.
Ledige pladser: 9
Tilmeldingsfrist: 23.04.2018

Temadag: Har du lyst til at finde ud af hvad Lean går ud på og hvordan man kan bruge principper og tilgange fra Lean til at spotte spild og forbedre en proces (værdistrøm), så er dette kursus for dig. Du vil på denne ene dag få en god introduktion til de vigtigste Lean begreber, og deres anvendelse i en it-kontekst, samt få prøvet både værdistrømsanalyse på både undervisningscase og din egen case.

Udbytte

Efter kurset vil du have en forståelse for Lean – i en it-kontekst – og du vil også være i stand til at lave simple værdistrømsanalyser og få effekt og værdi ud af dem.

Indhold og agenda

Kurset vil give dig en forståelse for hvad Lean generelt indeholder. Det er et meget stort emne med masser af tools og tilgange, så vi sørger for at fokusere på de vigtigste principper og tilgange, så du rent faktisk får noget du kan begynde at bruge og måske har lyst til at lære mere om.

Agenda

1. Introduktion til Lean. Hvorfor er Lean som det er? Hvordan kan det give mening i en it-kontekst?
2. Vi arbejder med, og laver øvelser omkring de 5 lean principper
3. Vi skal snakke om og lave øvelser omkring de 7 spildformer
4. Frokost
5. Øvelse i værdistrømsanalyse
6. Arbejde på egen værdistrøm med råd og vejledning fra underviseren
7. En lille teaser hvis du vil vide mere
8. Opsamling og afrunding, samt beslutning af tidspunkt for vores opfølgningswebinar

Undervisningsform

På kurset vil du opleve en god blanding af præsentation af nyt stof, sjove øvelser, svære udfordringer og masser af refleksion.

I forhold til case arbejdet, vil der være mulighed for at vælge cases indenfor både service, drift og udvikling (vi deler hvad vi arbejder med i plenum, så alle får input omkring alle domæner). Der bliver også mulighed for, at du på kurset kan arbejde på din egen case. Du bestemmer selv, om vi diskuterer den i plenum, eller om du bare arbejder på den selv, med sparring og rådgivning fra underviseren.

Noget tid efter kurset tilbydes du deltagelse på et 2-timers webinar, hvor alle deltagere på kurset kan dele de erfaringer og refleksioner, de har haft siden vi mødtes på kurset.

Målgruppe

Er du teamleder, proceskonsulent, CSI manager, procesejer eller bare generelt interesseret i at arbejde med forbedringer i processer, er dette kursus lige noget for dig.

Underviser

Reni Friis har arbejdet i it-branchen i ca. 20 år og har bred erfaring med at arbejde med forandringer i både udviklings-, drifts-, supports- og projektsorganisationer. Hun har været en drivkraft bag konverteringen af Lean produktionsmetoder til it domænet, og er fast medlem i Content Boarded i Lean IT Association.

Hun har stor erfaring som underviser, og har desuden løst Lean-opgaver inden for it-domænet i flere store danske offentlige og private organisationer.

Hendes tilgang til forandringer er at sikre, at ambitionen tilpasses organisationens parathed overfor forandringer og i høj grad at inddrage medarbejderne i selv at udvikle og sammensætte den konkrete fremtid en forandring medfører.

Når Reni underviser, er der altid masser af eksempler, skarpe pointer og godt humør.

Foredragsholder

Reni Friis

Kontakt os, hvis du har nogen spørgsmål

Lisa Maria Dalby