Introduktion til forretnings- og it-arkitektur

Finansforbundet, Applebys Plads 5, 1411 København K
Dato: 30. oktober 2017 kl. 09:00 til 30. oktober 2017 kl. 16:00
Pris: 750,00 kr.
Ledige pladser: 13
Tilmeldingsfrist: 16.10.2017

Temadag: Forretnings- og it-arkitektur - også kaldet (Enterprise Arkitektur) er en vigtig del af det strategiske arbejde som fundament for at skabe en systematisk sammenhæng mellem forretningen og it, og dermed opnå en bevidst styring af it-investeringerne, således at de understøtter forretningens behov.

På dette endagskursus trækker vi på vores brede praktiske erfaring med forretnings- og it-arkitektur i både den private og offentlige sektor. Synlige og brugbare resultater fra arkitekturarbejdet er vigtige. Resultaterne skal tilpasses virksomhedens situation, men bør give fælles forståelse, give overblik og skabe sammenhæng mellem strategi, processer, informationer samt it-services og teknologi.

OIO EA er den fællesoffentlige arkitekturmetode fra Digitaliseringsstyrelsen. Den beskriver en god ramme på dansk for arkitekturarbejdet og for den dokumentation, som udarbejdes. På kurset gennemgås forskellige brugsscenarier.

Indhold

På kurset behandler vi disse emner og deres sammenhæng:

• Hvorfor forretnings- og it-arkitektur
  • Kontekst for arbejdet med forretnings- og it-arkitektur
  • Introduktion til OIO EA og tilsvarende rammeværk
  • Overblik over arkitekturresultater (artefakter) og dokumentationsniveauer baseret på OIO EA
  • Praktiske eksempler på forretnings- og it-arkitektur arbejdet
  • Arkitekturarbejdets aktiviteter og trin
  • Governance og sammenhæng til program og projekt og porteføljestyring
  • Nødvendige færdigheder - best practice og erfaring
  • Tilpasning af metoden til forskellige opgaver og i fællesskab fx sektorniveau
  • Gode råd for solidt arkitekturarbejde

Undervisningsform

Kurset sigter på at give deltagerne et overblik over fagområdet på relativ kort tid. Kurset er ikke et færdighedskursus, men der vil være tid til at reflektere over de præsenterede emner ift. virksomhedens situation til erfaringsudveksling.

Målgruppe

Kurset henvender sig til alle, der skal være ansvarlig for eller som interessent involveres i arbejdet med arkitektur fra et forretnings- eller it-mæssigt synspunkt eller i digitaliseringsinitiativer i den enkelte virksomhed eller på tværs af flere parter. Vi har desuden oversigtskurser der går mere i detaljer med Forretningsarkitektur og Informationsarkitektur.

Underviser:

Peter Huber, Strand & Donslund
Peter har mere end 20 års erfaring med at skabe sammenhæng mellem forretning og it. Peters fokus er på forretnings- og it arkitektur disciplinerne og den mangeårige erfaring stammer fra både den offentlige og den private sektor.

Kontakt os, hvis du har nogen spørgsmål

Lisa Maria Dalby

Kursusadministrator