Spørgsmål og svar

Her finder du svar på de mest almindelige spørgsmål om medlemskab af Finansforbundets A-kasse – end del af FTFa.

Medlemskab

Hvad koster det?

Finansforbundets A-kasse har medlemskabet, der passer til dit arbejdsliv. Du kan enten vælge en deltids- eller fuldtidsforsikring – og efterlønsordningen.

Finansforbundets A-kasse er en del af FTFa.

Se den aktuelle kontingentpris på FTFas hjemmeside

Tilmelder du din kontingentbetaling til Betalingsservice, slipper du for et administrationsgebyr på 25 kr., hver gang du betaler.

Lønsikring

Hvad koster det?

Finansforbundets A-kasse tilbyder en stærk lønsikring i samarbejde med FTFa. Prisen på lønsikringen afhænger af i hvor høj grad, du ønsker at være forsikret.

Beregn din pris

Hvordan er jeg dækket?

Du skal være opmærksom på, at lønsikringen dækker din situation og dine behov.

Læs mere om, hvordan du er dækket

Studerende

Åbn alle

Hvordan får jeg gratis medlemskab?

Det er gratis at være medlem af Finansforbundets A-kasse, hvis du er under 30 år og læser på en uddannelse, der varer mindst 18 måneder.

Hvad kan jeg bruge en a-kasse til under studiet?

Når du er medlem af en a-kasse under dit studie får du del af en bred vifte af fordele og tilbud som studerende. Her er fem gode muligheder:

• Du har ret til dagpenge, fra den dag du afslutter dit studie
  • Når du skal søge praktiskplads eller studiejob, får du personlig sparring af vores jobrådgivere
  • Inden for 24 timer får sparring på dit cv og ansøgninger
  • På vores studieportal kan du få konkrete værktøjer til din studieteknik
  • Deltag i inspirationsmøder om f.eks. LinkedIn, personlig branding og øg værdien af dit netværk

Læs mere om, hvordan du kan bruge din a-kasse

Meld dig ind

Hvis du er over 30 år, er det nødvendigt at du er tilmeldt og betaler til efterlønsordningen. Du skal også have haft ret til dagpenge ved starten af din uddannelses start.

Uanset om du er under eller over 30 år er der en indtægtsgrænse for at være gratis medlem.

• Hvis din uddannelse er SU-berettiget, må du ikke tjene mere end det maksimale årlige dagpengeniveau.
  • Hvis du er elev, må du ikke arbejde ved siden af dit elevjob
  • Hvis din uddannelse er en kombination af SU og elevløn, så skal du kontakte FTFa, som Finansforbundets A-kasse er en del af, for at høre mere om dine muligheder.

Er du i en situation hvor du har mistet dagpengeretten, og er du ledig, kan du være gratis medlem. Det er dog et krav at du er tilmeldt jobnet.dk. desuden må du ikke modtage offentlig forsørgelse som f.eks. kontanthjælp eller revalideringsydelse.

Læs mere om medlemskab for studerende

Dagpenge

Åbn alle

Hvad kræver det at få dagpengeret?

Du har ret til dagpenge hvis du kan sætte flueben ved de seks betingelser her:

• Du skal have været medlem af en a-kasse i mindst et år
  • Hvis du ønsker at være fuldtidsforsikret, skal du have haft en samlet indkomst på 228.348 kr. inden for de sidste tre år. (2018 tal)
  • Som fuldtidsforsikret medlem må vi max. kunne tælle 19.029 kr./md., når vi ser på din indkomst. Det vil sige, at det tager mindst et år at optjene dagpengeret
  • Vil du være deltidsforsikret skal du have haft en samlet indkomst på 152.232 kr. inden for de sidste tre år
  • Som deltidsforsikret medlem må vi max. tælle 12.686 kr./md., når vi kigger på din indkomst. Det vil sige, at det tager mindst et år at optjene dagpengeret
  • Vi tæller kun den indkomst du har haft mens du har været medlem af en a-kasse – uanset om du ønsker at være fuld- og deltidsforsikret

Hvor meget kan jeg få i dagpenge?

Dagpengesatsen afhænger af, om du er fuldtids- eller deltidsforsikret og af din tidligere løn. Som fuldtidsforsikret kan du få 90 % af din tidligere løn udbetalt i dagpenge – dog max 18.633 kr. om måneden før skat.

Se de aktuelle satser

Efterløn

Åbn alle

Må jeg arbejde ved siden af efterlønnen?

Du må gerne arbejde, samtidig med at du får efterløn. De timer, du arbejder, bliver trukket fra i din efterløn.

Du kan også lave frivilligt arbejde, uden at det får konsekvenser for din efterløn. Det er blot vigtigt, at du kontakter os, hvis du arbejder frivilligt eller overvejer det.

Finansforbundets A-kasse er en del af af FTFa.

Læs mere om arbejde og efterløn på FTFas hjemmeside

Hvad skal jeg gøre for at gå på efterløn?

Når du når din efterlønsalder, sender FTFa, som Finansforbundets A-kasse er en del af, et efterlønsbevis til dig. Når du ønsker at gå på efterløn, skal du kontakte os på LINK dette link LINK.

Du skal senest søge om efterløn på dagen, hvor du vil gå på efterløn – men vi anbefaler, at du sender ansøgningen et par uger inden. Herefter samler vi dine oplysninger om løn og pension fra e-indkomstregistret, og så får du et godkendelsesbrev med din efterlønssats og andre praktiske informationer.

Finansforbundets A-kasse er en del af af FTFa.

Læs mere om overgang til efterløn på FTFas hjemmeside

Feriedagpenge

Åbn alle

Hvordan søger jeg om feriedagpenge?

Uanset om du er ledig eller i arbejde, søger du om feriedagpenge på Tast Selv.

Gå til Tast Selv

Søg feriedagpenge i Tast selv som:

• Ledig
  • Lønmodtager

Hvis du er ledig, er det vigtigt at:

• Du først bruger de feriedage og feriepenge, du har optjent hos din tidligere arbejdsgiver, før du søger om feriedagpenge.
  • Dit feriekort skal underskrives af FTFa, som Finansforbundets A-kasse er en del af. Har du et feriekontobevis, kan du dog selv underskrive det. Feriekonto indberetter automatisk til FTFa. Det er vigtigt, at du kun skriver de dage, du reelt holder ferie, på feriekontobeviset.
  • Du giver jobcentret besked 14 dage før, du holder ferie. FTFa får automatisk besked fra jobcentret, at du holder ferie. Derfor behøver du ikke at kontakte FTFa.

Ferieåret løber fra 1. maj til 30. april.

Søger du ikke feriedagpenge inden den 31. maj efter ferieåret, mister du retten til feriedagpenge.

Barselsdagpenge

Åbn alle

Hvordan søger jeg om barselsdagpenge?

Du vil normalt kunne gå på barselsorlov fire uger før, du forventer at føde. Hvis du er ledig, skal du kontakte FTFa, som Finansforbundets A-kasse er en del af, senest fire uger før din termin.

Senest fire uger før, du forventer at føre, skal du kontakt jobcentret. Her skal man skal vurdere, om du stadig skal komme til møder, før du skal på barsel.

Udbetaling Danmark besked af FTFa om, at du skal have barselsdagpenge. Herefter vil du blive kontaktet af Udbetaling Danmark.