14-11-2017 |  Af formand Kent Petersen, næstformand Michael Budolfsen og næstformand Steen Lund Olsen

Afkast er ikke nok i sig selv

Det er både frustrerende, fattigt og visionsløst, hvis man ser medarbejderne som en omkostning og noget, som kunderne næsten med fordel kan undvære. Den tilgang kan ende med at forære markedspladsen til andre aktører.

En tidlig morgen i slutningen af oktober aflagde Nordea kvartalsregnskab, og stort set sekundet efter brød historien om, at banken i løbet af de næste fire år vil skære medarbejderstaben med netto 6.000 mennesker, frem.

Lad os lige vende den en gang: Vi taler altså om, hvad der kan svare til mere end hver sjette medarbejder i banken. Det skal ganske vist efter planen ske frem mod 2021, men Nordeas udmelding står stadig her nogle uger efter som helt og aldeles uforståelig. Fordi konteksten og antallet er grotesk – og fordi det er et mærkværdigt og dybt problematisk signal om, at teknologien skulle være et værktøj, der angiveligt med et trylleslag konverterer medarbejderreduktioner til aktionærudbytter.

For hvor er det, vi står? Trods et nulrentemiljø og generelt lav vækst i det omkringliggende samfund tjener den danske finanssektor nemlig penge som aldrig før. Hele 24 milliarder før skat i halvåret 2017 – en stigning på 40 procent fra 2016.

Ræs mod bunden

I tilfældet Nordea er det som så ofte før en lidt diffus og uklar "digitalisering", der er ledelsens centrale forklaring på besparelsesplanerne. Og ja, digitaliseringen er en gamechanger. Selvfølgelig må vi forholde os til, at der er job i vores sektor og i øvrigt på resten af arbejdsmarkedet, der vil blive forandret radikalt. Nogle job er forsvundet – andre vil gøre det i fremtiden.

Men det er både frustrerende, fattigt og visionsløst, hvis man ser medarbejderne som en omkostning og noget, som kunderne næsten med fordel kan undvære. Den tilgang er et "ræs mod bunden" og kan ende med at forære markedspladsen til andre aktører. For det er nemlig også en del af udviklingen.

Finanssektoren har til stadighed været omdrejningspunkt for vækst i Danmark. For virksomheder og for privatkunder. For den finansielle infrastruktur og som en positiv faktor for samfundsøkonomien. Både for lokalsamfundet og faktisk også som eksporterhverv.

Det skal vi bygge på. Digitaliseringen betyder massive jobændringer, som den altid har gjort. Det forandringskrav tager vi på os som medarbejdere.

Men vi må også sende nogle krav retur: For vores sektor og virksomheder skal udvikle sig gennem digitaliseringen, gennem nye servicer og nye kontaktformer. Ikke bare erstatte mennesker med maskiner og distancere os fra kunderne for at drive en forretning, der primært handler om at generere afkast til aktionærerne.

Finansvirksomhed handler altså om mennesker. På alle sider af bordet. Det er i de relationer, at vi leverer noget hver dag til vores kunder og i sidste ende til det samfund, vi er en del af. Finansvirksomhed handler om at skabe værdi. Ikke kun afkast.