15-11-2018

Vores hverdag handler om kunderne

Der kan være dage, og det er der ofte for tiden, hvor det er en tung omgang at åbne en avis, en nyhedsside eller tjekke de sociale medier. Tilliden til finanssektoren er på et lavpunkt,og det samlede indtryk er en mudret og trist omgang. En grumset snebold, der rummer et ansvar, som sektoren selv må tage på sig, men også en masse støj, misforståelser og mere eller mindre letkøbte angreb, som bliver suget ind på vejen.

Det hele skyldes sager, som på en måde er tæt på os, fordi vi arbejderi finansielle virksomheder og er en del af sektoren, men så alligevel uendeligt langt fra vores dagligdag, vores værdier og vores arbejde.

For her handler det ikke altså ikke om hvidvask, Estland og udbytteskat. Det handler om at gøre en forskel for vores kunder. Om at skabe værdi for vores virksomheder og udfylde vores rolle i samfundet.

Alle finansansatte ved, at det er kunderne, der er udgangspunktet for det hele. I dette nummer af Magasinet Finans kan du læse mere om en analyse af kunderne i sektoren, som vi sammen med Finanssektorens Uddannelsescenter fået udarbejdet af Wilke. For både kunderne og deres behov forandrer sig, men bag det hele har du som medarbejder en nøglerolle som afgørende bindeled i relationen mellem kunde og virksomhed. Uanset om du står ansigt til ansigt med kunderne, når de tager stilling til deres økonomiske fundament bag store spørgsmål i deres liv, eller arbejder med alle de løsninger og produkter, der bliver til bag frontlinjerne i banken.

Det er under alle omstændigheder en nøglerolle, som skaber værdi for kunderne og i det større billede. At klæde unge på til privatøkonomisk på til et voksenliv, fordi digitale løsninger ikke gør det alene – heller ikke for de 'digitalt indfødte'. At tage hånd om de kunder, der har brug for støtte og gode råd. At skabe de nye digitale løsninger, der matcher kundernes behov.

Det er mindre kulørt stof end de historier, der florerer i medierne, men til gengæld siger det væsentligt mere om vores dagligdag i sektoren. Vi skal ikke tage ansvaret på os for de ledelsessvigt, der også tydeligvis har været i sektoren. Men der ligger relationen til kunderne en helt afgørende nøgle til tillidsgenopbygningen, og her er medarbejderne er et helt centralt aktiv.

Det kræver til gengæld rammer for, at vi kan udfylde den rolle. Det kræver fornuftig, langsigtet drift og en sund og bæredygtig tilgang til bankvirksomhed. Det kræver fokus på, at medarbejderne har plads til at gøre en forskel for kunderne. Og det kræver fokus på at tage vores samfundsrolle alvorligt.

Her ligger kimen til den tillidsgenopbygning, der er helt nødvendig for os alle.