Jeg var klar til at slå til

Da Marie-Louise Sløk fik opringningen om en plads i kredsbestyrelsen, havde hun i et stykke tid håbet, at denne mulighed ville åbne sig

13. mar. 2024
Marie-Louise Sløk, Sydbank

”Det trækker i mig at arbejde med mennesker og relationer på en ny måde.”

34-årige Marie-Louise Sløk har arbejdet som privatrådgiver i over et årti, og var nået til et punkt, hvor hun havde lyst til at prøve noget andet, da hun blev opfordret til at træde ind som suppleant til bestyrelsen i Finansforbundet Sydbank Kreds.

”Da jeg sagde ja til det, vidste jeg godt, at det betød, at jeg skulle være parat til at træde ind i bestyrelsen, når muligheden opstod. Så jeg var sporet ind på tanken i et stykke tid og blev mere og mere opsat på opgaven.”

Især var det inspirerende for hende som suppleant at deltage i Finansforbundets landsmøde i september.

”Jeg kunne for alvor mærke, at det var det her, jeg ville. At jeg godt kunne udfylde rollen og havde stor lyst til den.”
- Marie-Louise Sløk, Sydbank

Halve film

Fra 1. februar har hun været fuldgyldigt kredsbestyrelsesmedlem og er i øjeblikket ved at arbejde sig ind i opgaven. Det er en ret intens tid, selv om hun roser de andre kredsbestyrelsesmedlemmer for opbakning og god støtte.

”Der bliver taget hånd om mig, jeg føler mig ikke alene, jeg bliver guidet og får overdraget tingene stille og roligt. Alligevel er det ikke mange film, jeg får set til ende i øjeblikket. Jeg falder tidligt i søvn,” konstaterer hun og fortæller med en latter, at hendes søn på fem år forleden spurgte: ”Kommer du hjem i dag?” i stedet for hvornår.

I sit nye job får hun en mere ujævn arbejdsbyrde, end hun har været vant til i mange år. Hun blev uddannet i Sydbank i Odense i 2011 og arbejdede der i fem år. Efter sin første barsel rykkede hun en periode til Arbejdernes Landsbank og derefter skiftede hun i 2020 tilbage til Sydbank.

Denne gang i Fredericia, hvor hendes kæreste bor. Tilsammen har de tre børn på 5, 8 og 11 år - garanter for en livlig hverdag.

”I min nye rolle har jeg fået hjemmekontor og mere tid på landevejene end nogensinde før, og også arbejde på skæve tidspunkter. Derfor kan det kun lade sig gøre, fordi jeg får opbakning på hjemmefronten.”

Sagt a og dermed også b

Interessen for det faglige arbejde kom gradvist til Marie-Louise Sløk. Hun havde overvejet, om det at være tillidsrepræsentant var en mulighed for hende, da hun blev kontaktet af sin tidligere kollega og nuværende kredsbestyrelsesmedlem Helle Krogh i 2022 og opfordret til at stille op.

”Jeg havde tænkt tanken selv, så det var ikke så svært at sige ja. Det lød interessant. Min leder på det tidspunkt bakkede op om det, selv om det lagde et vist pres på både mig og min afdeling, hvor vi i forvejen havde travlt, at jeg skulle bruge tid på uddannelsen til tillidsrepræsentant,” siger hun og konstaterer, at når hun har sagt ja og dermed a, har hun også sagt b – og vil gøre tingene ordentligt.

Koge ned til noget konkret

Hvad det konkret vil føre med sig af opgaver, ved hun ikke helt endnu, men hun fik færten af det på landsmødet:

”Der blev den store, overordnede dagsorden lagt. Opgaven er at koge det ned og finde frem til, hvad det konkret betyder, at vi i kredsen kan og skal gøre – og hvad jeg kan bidrage med til at trække i den rigtige retning,” siger det nye kredsbestyrelsesmedlem, der især er optaget af det rummelige og fleksible arbejdsliv.

Og af at skærpe medlemmernes appetit på uddannelse:

”Efter mange år som privatrådgiver ved jeg, at man ikke sidder og keder sig på jobbet. Det kræver noget at rejse sig fra stolen og sige, at nu er det tid for uddannelse. Der er stadig mails, der skal besvares og opgaver, der venter – men jeg vil gerne arbejde for, at vi bruger og skaber muligheder for relevant uddannelse.”

Selv har hun løbende taget uddannelse ved siden af sit arbejde, også ud over det, tillidshvervene har medført.

”Uddannelse er mange ting. Man kan også høre en lydbog på en gåtur, der er mange måder at bygge lidt på sin viden. Det har jeg aldrig kunnet lade være med. Det behøver ikke at være noget stort og krævende.”