Kredsen på landsmøde

”Jeg glæder mig som en øko-ko, der skal på græs om foråret”
De delegerede fra Finansforbundet Sydbank Kreds har blandt andet markeret sig på emnerne seniorer og dataetik fra talerstolen på landsmødet i Nyborg

12. okt. 2023

Der er noget helt særligt ved at være med på Finansforbundets landsmøde.

Sådan lyder det fra næstformand i Finansforbundet Sydbank Kreds Gitte Larsen og kredsbestyrelsesmedlem Luise Amstrup.

”Jeg glæder mig som en øko-ko, der skal på græs om foråret. Det er her, vi sætter retning for, hvad vi skal arbejde med fremadrettet. Og det er også et sted, hvor man møder alle sine kredskolleger fra de andre kredse,” siger Gitte, der tidligere har været med på fem landsmøder.

For Luise er årets landsmøde det første ordinære af slagsen.

Luise Amstrup Foto: Claus Bech

”Jeg elsker at være her. Det er det her, vi brænder for. Det politiske arbejde. At kunne påvirke og tale med nogen, der brænder lige så meget for det. Det er en gave,” siger hun og fremhæver, at hvis hun skulle ønske sig noget anderledes, så skulle det være endnu mere tid til at debattere de fremtidige indsatsområder sammen med andre landsmødedeltagere i de såkaldte zoner.

”Det er der, magien sker, og vi sætter rammen for de næste 3 års arbejde,” forklarer Luise og fortsætter ”derudover er det en hel unik oplevelse at være med til et formandsskifte i Finansforbundet”.

Seniorer og dataetik fylder

På årets landsmøde har der været nok at tage fat på, lyder det fra de to.

Noget af det, der blandt andet fylder i Sydbank, og som derfor også fylder meget for Gitte på landsmødet, er problematikken omkring seniorer.

”Når vi taler om seniorer, er det vigtigt, at der fokus på at bruge de ressourcer, der er. Vi skal ikke have en ”brug og smid væk”-kultur, men anerkende, at de har været en kæmpe kapacitet for banken i mange år. Der kunne vi ønske os en fleksibilitet i, at de kunne få en anden måde at arbejde på,” siger næstformanden.

Hun peger også på dataetik som et vigtigt område, hvor kredsen er gået på talerstolen på landsmødet og har markeret sig.

Gitte Larsen Foto: Claus Bech

”Vi oplever ikke udfordringer med dataetik endnu, men det er vigtigt at være på forkant. Hvad er det, der kan registreres på medarbejderne, og hvordan bruges det? Det kan være ok at bruge data i en læringssituation, men i andre situationer er det ikke i orden,” forklarer Gitte.

Luise supplerer og fortæller, at både hende og Gitte har siddet i referencegruppen for dataetik, og at de på den måde har fået øjnene op for, hvor meget vi egentlig mangler svar på.

”Vi lever i en tillidsbaseret verden, og vi tror på vores ledelser. Jeg kunne godt tænke mig, at vi fik skabt noget opmærksomhed på, hvordan vi behandler alle de data, vores virksomheder har, på en etisk forsvarlig måde. Det er vigtigt at få kastet lys på,” siger hun.

Fokus på kompetenceudvikling

Luise fremhæver også kompetenceudvikling som et vigtigt fokusområde. Det er nemlig ikke nok bare at sige, at medarbejderne skal udvikle sig. Der er flere ting, der skal være på plads for at sikre de optimale muligheder for kompetenceudvikling.

”Nogle medarbejdere har ikke overskud til at løfte blikket fra arbejdsbunken. De ved, at når de kommer tilbage, så ligger der en masse og venter. Vi skal have lavet et regelsæt for, at de har ret til få udviklet deres kompetencer, og det er noget af det, der er vigtigt for os,” siger hun.