Jarls leder - oktober 2023

12. okt. 2023

Ledelsesskift er svære, uanset om det er i stater, kongedømmer, organisationer eller virksomheder. Vejen igennem forandringerne er fyldt med en stærk strøm af følelsesmæssig underlægningsmusik. Toner af glæde, forventning, frustration og skuffelse er en del af pakken. Ledelsesskift er uundgåelige. Der er ingen vej udenom – kun igennem.

Ritualer er noget af det, som grupper griber til, for at håndtere det, der er svært. I forhold til ledelsesskift kender vi det fra den hvide røg, der udadtil signalerer, at kardinalerne i den katolske kirke har valgt en ny pave. Men hvad går der forud? Hvad foregår der bag de lukkede døre? De processer er omgærdet af mystik, spekulationer eller ligefrem konspirationsteorier.

Det er de involveredes og deres bestyrelsers vigtige opgave at tage ansvaret på sig. Det er dem, der skal løse opgaven ordentligt. Tre ledelsesskift har jeg været ret tæt på i september. De er sket på helt forskellig baggrund.

Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) fik ny formand på en ekstraordinær kongres den 7. september i form af Morten Skov Christiansen.

Landsmødet i Finansforbundet valgte torsdag den 28. september Dorrit Brandt som ny formand og Jakob Thorgaard som ny næstformand.

Karen har valgt at stoppe i Sydbank i sommeren 2024, blev det meldt ud allerede dagen efter. Mark Luscombe er ansat som hendes afløser, men ikke nok med det...

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) bliver nedlagt og indsluset i Finans Danmark – kunne man læse på Finans Watch den 5. oktober. I den forbindelse stopper den samlede ledergruppe i FA på fire personer. Altså kommer der uundgåeligt også her et ledelsesskift. Det betyder, at det ligesom i 2023 bliver et nyt hold på arbejdsgiversiden, der skal forhandle overenskomst i 2025 med os fra Finansforbundet.

Jyske Bank skifter Anders Dam ud med Lars Mørch allerede pr. 1. november. Lars Mørch er nu blevet godkendt af Finanstilsynet. Den nyhed kom frem den 9. oktober.

"Lidt af et efterår må jeg sige…"
- Jarl Oxlund, formand

Kandidater har hver deres styrker og svagheder, men lige så meget relevant erfaring, som den der går af, er der normalt ingen der har. Det kan ikke være så meget anderledes.

F.eks. har Karen ledet banken igennem en strid strøm af strammere regulering ovenpå finanskrisen. Hun har godt nok spændt sig selv foran Sydbank og bragt banken til et meget bedre sted, både indtjeningsmæssigt og omdømmemæssigt. Karen har holdt fast med sit kloge og positive livssyn. Også når turen har været stejl. Respekt – for det kræver sin kvinde.

På bestyrelsens vegne er jeg stolt over, at Sydbank er kommet igennem den sværeste del af generationsskifteprocessen. For resultatet er arbejdsro i banken og en tro på fremtiden blandt os medarbejdere. Mange mindre pengeinstitutter misunder os den platform.

Som bestyrelse kan man nemlig komme til at lede længe efter en CEO-kandidat, der har lang erfaring, foruden det jomfruelige CV, der skal til for at blive godkendt af Finanstilsynet.

Mark er godkendt af Finanstilsynet, og ikke for at det skal lyde af ”vigtig-per”, men det er han også af mig. Det gjorde forskellen at møde ham, for han giver bare et mega tillidsvækkende og autentisk indtryk af dygtighed og ydmyghed.

Jeg ser frem til samarbejdet med vores kommende administrerende direktør. Jeg tænker også, at du kan glæde dig til at møde ham.