Første gang på landsmøde: Nye debatter på den traditionelle talerstol

Det er første gang på Finansforbundets landsmøde for Marie-Louise Sløk og Lene Enghave fra Sydbank Kreds. De er begge både begejstrede og inspirerede af deres oplevelser.

12. okt. 2023
Foto: Claus Bech

Nogle har prøvet det masser af gange. Men for Marie-Louise Sløk og Lene Enghave er det første gang, de deltager på et af Finansforbundets landsmøder. Lene har ganske vist deltaget digitalt under corona-nedlukningen, men det tæller ikke, mener hun.

”Jeg hørte så meget om, hvor spændende og inspirerende det er at deltage i et landsmøde, men jeg følte mig lidt snydt sidste gang, da det foregik digitalt. Jeg kunne jo ikke netværke og møde de andre deltagere på samme måde, så det tæller ikke. Det her er mit første rigtige landsmøde” siger Lene Enghave med et stort smil.

Det kræver mod at tage ordet

34-årige Marie-Louise Sløk, der har været tillidsrepræsentant i ca. 2 år, går ind til sit første landsmøde med et åbent sind.

”Jeg har ikke haft nogen faste forventninger til dagene her i Nyborg. Men det har været spændende at se, hvordan gamle traditioner og helt nye temaer møder hinanden.”

Marie-Louise bider fx mærke i den traditionelle bordopstilling i salen, hvor alle stole peger mod et podium med et højbord til hovedbestyrelsens medlemmer og en klassisk talerstol, hvorfra man kan tale til forsamlingen.

”Det kræver mod at gå op og tage ordet på en talerstol. Det giver noget andet end bare at række en hånd i vejret og sige noget. Det, synes jeg, giver noget vigtigt til stemningen i lokalet og dét, der bliver drøftet, fortæller hun.

Mødets temaer giver stof til eftertanke

Emnerne fra talerstolen er dog alt andet end klassiske og traditionelle: Kunstig intelligens, dataetik, nye arbejdsformer og mange andre komplekse emner bliver vendt og drejet af de mange deltagere fra banker og finansielle virksomheder over hele landet.

”De mange debatter i dag har givet et spændende blik ind i hele det politiske arbejde. Det har også givet mig et andet blik på, hvordan min rolle som tillidsrepræsentant spiller ind i noget meget større. Det synes jeg har været meget meningsfuldt,” fortæller Marie-Louise Sløk.

Lene Enghave er helt enig i, at landsmødet er en spændende chance for at påvirke, hvordan Finansforbundet skal udvikle sig fremover.

”Især indsatsområderne synes jeg har været spændende at være med til at definere og finde en retning for, hvor Finansforbundet skal hen i fremtiden”.

Vil gerne med igen

Hvad de to debutanter tager med hjem, har de her halvvejs i landsmødets afvikling endnu ikke overblik over.

”Vi ved først, når vi kommer hjem, hvad der har været det vigtigste” forklarer Lene Enghave og Marie Louise Sløk tilslutter sig.

”Det er ret intenst at være afsted i så mange dage, så indtrykkene skal lige have tid til at bundfælde sig”.

Begge debutanter er dog helt enige om, at de meget gerne vil med igen næste gang, der afholdes landsmøde i Finansforbundet.

Finansforbundets landsmøde fandt sted den 26. - 29. september på Hotel Nyborg Strand.

Omkring 190 delegerede deltog.