Ny virksomheds­overenskomst er vedtaget

92,2% har stemt ja til den nye virksomhedsoverenskomst, som Finansforbundet i Nordea har forhandlet på plads med Nordea

26. jun. 2023
Dansk / English

”Jeg vil først og fremmest takke alle vores medlemmer, som har taget stilling til virksomhedsoverenskomsten og dermed været med til at beslutte vilkårene for den kommende overenskomstperiode,” siger Finansforbundet i Nordeas formand Dorrit Brandt.

Selv om afstemningsperioden ligger meget tæt på sommerferien og er lidt kortere end sædvanligt, har 60,6% stemt sammenlignet med 61,2% ved den seneste afstemning i 2020.

Meget glad for opbakningen

I en forhandling kan man ikke få alt, man peger på, så i forhandlingerne har Finansforbundet i Nordea lyttet til det mandat, medlemmerne har givet, med et udbredt ønske om ’mest muligt til alle’.

”Jeg er glad for, at resultatet med 92,2% ja-stemmer er så klart. Vi synes selv, at vi ud fra det muliges kunst har forhandlet en god overenskomst med banken, men det er medlemmerne, som med deres stemme, afgør, om resultatet er indenfor skiven. Derfor er jeg meget glad for opbakningen. Tusind tak til alle, der har stemt,” siger Dorrit Brandt.

”Jeg er glad for, at resultatet med 92,2% ja-stemmer er så klart," siger Finansforbundet i Nordeas formand Dorrit Brandt.

Hun sender også en stor tak til de 125 tillids- og fællestillidsrepræsentanter i Nordea.

”Det har været en særlig proces i år, hvor der gik tid fra forhandlingerne var afsluttet, til vi kunne offentliggøre resultatet. Tak for gode samtaler, både i ’ventetiden’, hvor vi alle var utålmodige efter at kunne komme videre, og efterfølgende med at orientere og gå i dialog om resultatet.”

4,5% til generelle lønstigninger i år

Den nye virksomhedsoverenskomst betyder, at den fulde ramme på 4,5% går til generelle lønstigninger i 2023 til alle medarbejdere i Nordea i Danmark, som er omfattet af overenskomsten. Lønstigningen sker pr. 1. juli, men af praktiske årsager vil lønnen blive reguleret med tilbagevirkende kraft fra 1. september 2023.

I 2024 vil den generelle lønstigning være på 3,20%, og 0,5% vil indgå i puljen til fordeling via Nordea Løn. Samtidig er det aftalt, at alle medarbejdere – også dem der ikke er omfattet af overenskomsten - fra og med 1. juli 2024 modtager 0,33% ekstra i pensionsbidrag.

Virksomhedsoverenskomsten (VOK) i Nordea bygger ovenpå den standardoverenskomst (STOK), som Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) indgik i foråret. I standardoverenskomsten er der aftalt en ramme på 8,20% til generelle og individuelle lønstigninger. Rammen er forøget i Nordeas virksomhedsoverenskomst, så det samlede overenskomstresultat for medarbejderne i Nordea for 2023-25 er på 8,53%.

Den nye overenskomst gælder fra 1. april 2023 og frem til 31. marts 2025.

Fakta om stemmerne

Du kan læse mere om indholdet i den nye overenskomst på www.finansforbundet.dk/FiN-VOK2023.

Urafstemningen sluttede 26. juni kl. 12. På det tidspunkt havde 60,61% af de stemmeberettigede stemt. 92,2 % stemte ja, 7,6 % stemte nej. Resten af stemmerne var blanke.

Til sammenligning stemte 61,2% af de stemmeberettigede om den seneste virksomhedsoverenskomst i 2020, hvor 94,3 % stemte ja. Ved virksomhedsoverenskomsten i 2017 stemte 56,8% og af dem stemte 93,4% ja.