Ny formand: ”Vi skal have flere stemmer i spil”

Involvering, transparens og indflydelse. Det er blandt de mærkesager, Finansforbundet i Nordeas nye konstituerede formand Kasper Skovgaard Pedersen vil arbejde for.

2. okt. 2023
Dansk / English

”Mange spørger instinktivt efter en retning. Jeg er overbevist om, at vi vokser, hvis vi selv er med til at skabe den. Blandt mine mærkesager er derfor at skabe bedre rammer for involvering, transparens og indflydelse. Vi skal simpelthen have flere stemmer i spil!”

Kasper Skovgaard Pedersen er konstitueret som formand for Finansforbundet i Nordea frem til næste generalforsamling, hvor han stiller op for at blive valgt af medlemmerne. Han afløser Dorrit Brandt, som netop er blevet valgt til formand for Finansforbundet. Kasper overtager også posten som medarbejdervalgt i Nordea Bank Abp’s bestyrelse.

Arbejde skal give energi – ikke stress!

”Nordea og Finansforbundet i Nordea har grundlæggende den samme opfattelse af, hvad der er en god virksomhed, men vi er ikke altid enige om vejen derhen. Vi har historisk haft et godt samarbejde med banken, som har betydet gode vilkår for medarbejderne og høj medarbejdertilfredshed til gavn for kunder og aktionærer. Men det er tydeligt, at vi nu skal kæmpe for blot at bevare status quo.”

Medarbejdernes trivsel er alfa og omega.

”Man må ikke blive syg af at gå på arbejde. Men på trods af det angiver 26 procent af Finansforbundets medlemmer i Nordea, at de er så stressede, at det kan få konsekvenser for deres helbred. Det er alarmerende tal! I stedet skal det være sjovt og udfordrende at gå på arbejde. Vi tilbringer mange timer på arbejdet, så det skal være noget, der giver - og ikke tager - energi. Arbejdets rammer og indhold udvikler sig hastigt i disse år, så det er vigtigt, at Nordea prioriterer, at der er gode muligheder for løbende at udvikle og uddanne sig – og at medarbejderne tager imod tilbuddene.”

Unges trivsel en hjertesag

Unges trivsel og start på arbejdsmarkedet ligger Kasper Skovgaard Pedersens hjerte særligt nær, og han har i mange sammenhænge mødtes med unge i  andre fagforeninger og netværk.

”Vi skal blive meget bedre til at integrere unge på arbejdspladsen og lytte med åbent sind til de input, der kommer.  Det er tydeligt, at de unge VIL fællesskabet – men på andre præmisser end os, der er ældre. Jeg er overbevist om, at det vil gavne alle, hvis vi bygger bro i stedet for at polarisere os. Der skal være plads til flere fællesskaber i fællesskabet; det giver mere plads til mangfoldighed og rummelighed.

Første akademiker

Kasper Skovgaard Pedersen er cand.scient. fra Københavns Universitet og har en HD i Organisation. Han er dermed den første formand for Finansforbundet i Nordea med en akademisk baggrund.

Han har siddet i Finansforbundet i Nordeas bestyrelse siden 2013 og begyndte som tillidsrepræsentant i 2011. Tidligere har han arbejdet som kreditanalytiker i Nordea, afdelingsleder og sergent i Forsvaret. Kasper er 44 år og bor på Frederiksberg med sin kone Camilla og to teenagebørn. I sin fritid dyrker han golf, crossfit og vandreture, og så er han en stor fan af sigende citater og mad – både tilberedelsen og indtagelsen af den! Kasper er født og opvokset i Odense og dermed næsten obligatorisk fan af Odense Boldklub.

Næstformand fortsætter

Den nuværende næstformand Mette Balck Mejlby fortsætter efter eget ønske i denne rolle. Mette er fortsat også formand for Nordea-fagforeningens tværnationale sammenslutning af Nordea-fagforeninger, Union in Nordea.

Connecting people

Du er velkommen til at følge Kasper på de sociale medier:

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/kasper-skovgaard-pedersen
X (tidligere Twitter): https://twitter.com/ks_pedersen

Finansforbundet i Nordeas formænd gennem tiden

Kirsten Jensen 1991-97
Lene Haulrik 1997-2003
Kent Petersen 2003-04
Majbritt Garbul Tobberup 2004-13
Toni Madsen 2013-19
Dorrit Brandt 2019-23
Kasper Skovgaard Pedersen 2023-ff (konstitueret)