God oplevelse at være med på distancen

Der kom en både informativ og hyggelig aften ud af at deltage i generalforsamlingen i Finansforbundet i Nordea på distancen, fortæller flere deltagere, der samledes i deres afdelinger for at følge med.

4. apr. 2022

”Vi fulgte med i generalforsamlingen og havde samtidig en hyggelig aften. Det fungerer rigtig godt”.

Søren Koue, Medarbejderbanken, arbejder i Aarhus og var glad for at kunne deltage i generalforsamlingen i Finansforbundet i Nordea - uden at skulle tage turen til København, hvor den blev afholdt fysisk. Flere hundrede mødte op på Scandic, men endnu flere fulgte med enten i afdelinger rundt om i landet eller hjemme fra sig selv.

”Det er en rigtig god mulighed at kunne deltage på den her måde. Ellers var jeg ikke kommet. Det er en lidt lang tur, og det meste af weekenden ville være gået”, siger Søren Koue, der er menigt medlem af Finansforbundet og aldrig tidligere har deltaget i generalforsamlingen.

”Det var mit forslag, at vi skulle deltage sammen i afdelingen og få noget socialt ud af det samtidig, og mit team bakkede godt op - vi var ti ud af femten, der deltog. Før generalforsamlingen gik i gang, fik vi tilsendt en kasse med dekorationer til at pynte lokalet op, og vi fik for 250 kr. pr. person til at købe mad og drikkevarer for”.

Løn blev drøftet

Teamet arbejder i det daglige meget digitalt, ikke mindst fordi de har tæt samarbejde med kolleger i Høje Taastrup, så de er særdeles fortrolige med forskellige former for mødeaktiviteter via skærmen. Ved generalforsamlingen fulgte de med på den samme storskærm og havde god tid til indbyrdes samtale undervejs.

”Det, der optog de fleste af os, var nok alt, der vedrørte løn. Og så diskussionen om, hvorvidt generalforsamlingen skulle holdes hvert eller hvert andet år fremadrettet”, fortæller Søren Koue.
Han fortæller, at de forsamlede fra hans team afspejlede stemningen i salen i København meget godt – der var tilhængere af begge dele. Ændringsforslaget blev, som mange vil vide, ikke vedtaget, så der vil fortsat blive afholdt generalforsamlinger hvert år.

Flere deltager

Også i Kolding skabte ændringsforslaget samtale om bordene. 17 var samlet om maden, som kantinemanden stod for at fremstille, så der blev spist og lyttet, ligesom i København:

”Der var rigtig god stemning, vi fulgte med og blev opdateret, og samtidig fik vi det sociale samvær med kollegerne”, fortæller Lisa Damgaard fra Business Banking Jylland.

Hun tog sammen med andre tillidsrepræsentanter initiativet til at mødes og var forinden rundt at tale for sagen i de forskellige afdelinger:

”Det betød også, at vi fik talt med kolleger, vi ellers ikke taler så meget med, så det har helt sikkert haft en god effekt. Det er i det hele taget en rigtig god idé, at man kan deltage på distancen. Jeg tror ikke, at nogen af de forsamlede var mødt op til den fysiske generalforsamling, så det beviser jo, at man får flere involveret”, siger Lisa Damgaard.

Hun deltager selv så vidt muligt i de fysiske generalforsamlinger:

”Men med to små børn, der har fødselsdag lige omkring afholdelsesdatoen, var det perfekt at kunne være med på denne måde”.